Truck platooning

Consortium aan de slag met grootschalige truck platooning

Een consortium van vrachtwagenproducenten, leveranciers en kennispartners maakt sinds kort werk van truck platooning op grote schaal op de Europese wegen. Praktijktesten over landsgrenzen heen moeten duidelijk maken wat de gevolgen van deze werkwijze voor verkeer, infrastructuur en logistiek zijn. Het project moet ook kennis op het gebied van onder meer veiligheid opleveren.

Bij truck platooning geeft de voorste vrachtauto het tempo aan, terwijl de aansluitende trucks volgen zonder dat daar een bestuurder aan te pas komt. Het wordt gezien als een toepassing van zelfrijdende technologie met veel potentie, omdat het winst kan opleveren in brandstofverbruik, CO2-uitstoot en doorstroming op de wegen. Sinds 1 juni is het ENSEMBLE-consortium bezig om de uitdagingen op het gebied van grootschalige truck platooning aan te pakken.

In het samenwerkingsverband zijn alle Europese vrachtwagenfabrikanten vertegenwoordigd: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo. Daarnaast nemen veel leveranciers van apparatuur en componenten deel, net als diverse kennispartners. TNO leidt het project.

Testen op openbare weg

In het eerste jaar gaan de betrokken partijen onder meer vereisten voor grootschalige truck platooning bundelen. Ook komt er een ontwerp voor acceptatiecritera, dat in het tweede jaar kan worden gebruikt voor toepassing op de vrachtauto’s. De kennispartners zullen in jaar twee effectbeoordelingen uitvoeren. In het derde jaar zal er dan volop worden getest met de colonnes, zowel op testbanen als openbare wegen. Dit alles is er op gericht om de invoering van truck platooning op Europese wegen te versnellen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.