Platooning. Foto: DAF

Testweek in teken van truck platooning

De Experience Week Connected Transport, van 1 tot en met 5 oktober, draait om het beproeven van platooning. De vrachtauto’s rijden dan in konvooi dicht op elkaar, waarbij gebruik wordt gemaakt van Adaptive Cruise Control. DAF Nederland en transportbedrijven die met dit merk rijden, vervullen een sleutelrol tijdens de testweek. 

De Experience Week Connected Transport is een initiatief van Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De overheid wil samen met ondernemers uit de wereld van infra-ict, transport en logistiek testen en onderzoeken of en hoe platooning toepasbaar is. Dat moet leiden tot meer efficiency, minder verbruik en uitstoot, maar ook tot een betere flow van goederentransport en meer comfort voor de chauffeur. Dat laatste zit hem er vooral in dat er minder vaak hoeft te worden gestopt en opgetrokken. Dat vermindert ook de slijtage aan de trucks.

Evalueren met betrokken bedrijven

Het testen gebeurt volgende week plaats in drie regio’s met intelligente verkeersregelinstallaties. De konvooien rijden van het Albert Heijn-distributiecentrum in Tilburg naar Venlo en Antwerpen, van de Bloemenveiling Aalsmeer naar de Duitse grens en tussen de Maasvlakte, Rotterdam en Dordrecht. Qua transport zijn daarmee retail, green en containers bij de praktijktest betrokken. Vrijdag 5 oktober is het slotevent op de ECT Terminal Rotterdam. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal na de testweek met de betrokken bedrijven bespreken waar de kansen liggen, wat de successen zijn en waar nog verbeteringen nodig zijn.

Onlangs zijn alle deelnemende transporteurs en chauffeurs gebriefd. Er is proefgedraaid op de testbaan van DAF met trucks en chauffeurs van Jan de Rijk, VDH, DHL, De Rijke Logistics, Overbeek, Starmans, Peter Appel, Cornelissen, Van de Broek Logistics, Van der Slot transport en GVT Transport & Logistics.

‘Platooning biedt kansen’

“Natuurlijk zijn we erg benieuwd hoe het straks in de testweek verloopt”, zegt Eric Quik van transportbedrijf Cornelissen. “We werken hieraan mee omdat duurzaamheid in onze bedrijfsvoering en vermindering van CO2 voorop staan en dat geldt voor alle transporteurs bij deze proef. Platooning biedt voor ons kansen. We willen voorop blijven lopen. Dit is de toekomst. Bovendien: het is interessant, ook voor de chauffeurs. Het maakt het vak boeiender, leuker en je hebt meer kennis nodig.”

“De medewerking van bedrijven en faciliterende partijen als DAF is zeer belangrijk”, aldus Dirk-Jan de Bruijn, die namens het Ministerie de Experience Week Connected Transport handen en voeten heeft gegeven en de spil is tussen de deelnemende partijen. “Anders dan bij een eerdere proef met platooning van twee jaar terug, gaat deze proef nu met beladen vrachtwagens, die in een logistiek proces zitten met een strakke planning en timeslots voor de levering. We zijn ook erg benieuwd naar de ervaringen van de chauffeurs, want die moeten het doen.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.