Albert Heijn en Jumbo overwegen test met ’truck platooning’
Albert Heijn, Jumbo en Unilever willen de komende tijd meer tests doen met vervoer van goederen, door vrachtwagens die in treintjes over de snelweg rijden. Dat bleek woensdag op de European Truck Platooning Challenge. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) onthaalde op de Tweede Maasvlakte zes colonnes van trucks, die vanuit verschillende Europese steden naar Rotterdam zijn gereden.
De twee supermarktbedrijven en de voedingsproducent zijn momenteel in overleg met de Nederlandse overheid om deze vorm van vervoer in te zetten. Ze bekijken momenteel hoe dit het beste vorm kan krijgen. De verwachting is dat op termijn zelfrijdende vrachtwagens vanuit de haven van Rotterdam door heel Europa gaan rijden om goederen te transporteren.
Rijkswaterstaat
In de door Rijkswaterstaat georganiseerde ‘challenge’ reden vrachtauto’s van Daf, Daimler, Iveco, Man, Scania en Volvo voor het eerst in konvooi over landsgrenzen heen. Truck platooning houdt in dat twee of drie trucks, die met wifi verbonden zijn, in colonne rijden. Daarbij bepaalt de voorste vrachtauto de snelheid en de route en kunnen de andere trucks op korte afstand volgen. Zo moet er meer ruimte op de weg vrij komen voor andere voertuigen.
De wifi-verbinding tussen de vrachtwagens zorgt ervoor dat alle voertuigen tegelijkertijd remmen, waarmee schokbewegingen voorkomen kunnen worden. Dit bevordert de doorstroming van het verkeer en zorgt dat goederen sneller op de plek van bestemming zijn. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard. Dat is niet alleen goed voor het terugdringen van de uitstoot van CO2, maar kan ook een interessante kostenbesparing opleveren voor het bedrijfsleven.
Regels
Volgens de minister is het resultaat van deze eerste grote test in Europa veelbelovend. “De test heeft duidelijk gemaakt dat we in Europa de regels voor de weg en voor chauffeurs beter moeten gaan afstemmen om grensoverschrijdend transport met zelfrijdende vrachtwagens op grotere schaal mogelijk te maken.” De ervaringen zijn volgens de bewindsvrouw erg nuttig voor de informele transportraad, die op 14 april in Amsterdam plaatsvindt. Daar praten de Europese transportministers over de aanpassingen die nodig zijn om zelfrijdend vervoer mogelijk te maken.
Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea, de Europese koepelorganisatie die de zes deelnemende truckfabrikanten vertegenwoordigt, benadrukt dat platooning niet alleen voor efficiënter, veiliger en milieuvriendelijker wegtransport zorgt. “Platooning draagt net zo goed bij aan het versterken van het leiderschap van onze auto-industrie inzake nieuwe technologie en verbetert daarmee de concurrentiepositie van Europa op de wereldmarkt.”
Duitsland
De challenge ging 29 maart van start met het vertrek van de eerste treintjes van vrachtwagens uit verschillende Europese steden. Colonnes met trucks zijn vanuit Zweden, Duitsland en België naar Rotterdam gereden. Uit de test kwam naar voren dat er momenteel verschillende procedures per land zijn om toestemming te krijgen in een konvooi te mogen rijden.
Een truckfabrikant moet nu nog in elk land waar hij doorheen wil rijden, apart een aanvraag doen. Ook heeft elke fabrikant zijn eigen wifi-systeem, waardoor de verschillende merken nog niet met elkaar kunnen ‘platoonen’. Inmiddels is de procedure waarbij de truckpelotons in een aantal landen met speciale nummerborden moesten rijden, afgeschaft. Hierdoor hoeven vrachtwagens niet meer bij een grens te stoppen om nummerborden te verwisselen.
De afgelopen dagen zijn de platoons nauwlettend vanuit de lucht in de gaten gehouden en gefilmd. Op die manier wordt bekeken worden hoe het andere verkeer reageert op deze colonnes. Met de ANWB wordt daarnaast gekeken hoe weggebruikers actief betrokken kunnen worden bij de introductie van truck platooning.