ADAS

Helft zakelijke rijders zet ADAS wel eens of zelfs altijd uit

Van de zakelijke rijders schakelt 50 procent zijn of haar ADAS-systemen wel eens of altijd uit. Dat blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) 2018. Andere conclusies: slechts 4 procent overweegt om over te stappen op een mobiliteitsbudget  en 70 procent rijdt regelmatig te hard.

Er valt flink wat winst te behalen op het gebied van verkeersveiligheid, zien de onderzoekers. 88 procent van de zakelijke rijders vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld, maar 70 procent rijdt regelmatig te hard en een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Bovendien blijkt dat bijna de helft rijtaakondersteunende systemen als lane departure warning en lane keeping aid wel eens of zelfs altijd uitzet.

Stimuleren

Een slecht idee, zou Evert-Jeen van der Meer van verzekeraar Aon zeggen. Rijtaakondersteunende systemen zijn de nieuwe autogordels, zei hij onlangs tegen Zelfrijdend Vervoer. Werkgevers zouden ADAS in veel grotere mate beschikbaar moeten stellen aan hun werknemers en zouden het gebruik ervan meer moeten stimuleren, vindt hij. Hij wijst erop dat de systemen betaalbaar en volop beschikbaar zijn.

De zakelijke rijder blijkt erg gehecht aan zijn auto. Is de reistijd vergelijkbaar, dan kiest 84 procent toch liever de auto dan het openbaar vervoer.  Slechts 4 procent overweegt om over te stappen op een mobiliteitsbudget. Dit terwijl 20 procent van de werkgevers juist van plan is om op termijn zo’n mobiliteitsbudget aan te bieden. 25 procent biedt het nu al aan.

Arbeidsvoorwaarde

Sterker nog: werkgevers vinden de auto minder belangrijk als arbeidsvoorwaarde dan een afgewogen mobiliteitsaanbod. Dat is volgens de onderzoekers nog nooit eerder voorgekomen in de historie van het NZO. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de aantrekkelijkheid van merken met een EV-aanbod is toegenomen. Dat heeft vooral te maken heeft met de lage bijtelling van 4 procent.

Het NZO brengt jaarlijks de situatie in kaart omtrent zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek werd dit jaar uitgevoerd onder 763 bedrijven en 5.175 berijders. De cijfers zijn deze week gepresenteerd tijdens het Driving Business Event van vakblad Automobiel Management.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

1 reactie op “Helft zakelijke rijders zet ADAS wel eens of zelfs altijd uit”

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.