‘Veiligheidssystemen in auto’s morele verantwoordelijkheid van werkgevers’

Veiligheidssystemen voor onder meer rijtaakondersteuning zijn in de ogen van Evert-Jeen van der Meer van Aon Risk Solutions de nieuwe autogordels. Deze ADAS-systemen zijn intussen volop beschikbaar en betaalbaar. Tijdens het ADAS Congres, op donderdag 20 september in Autotron Rosmalen, zal Van der Meer betogen dat werkgevers hun mensen eigenlijk niet meer in auto’s zonder deze systemen de weg op kunnen sturen.

In een eerdere versie van dit artikel stond per abuis de verkeerde datum bij het ADAS Congres vermeld. De juiste datum is: 20 september.

Aon Risk Solutions heeft veel werkgevers waar mobiliteit een belangrijke rol speelt als klant. Daaronder zijn de nodige fabrikanten en importeurs van auto’s, maar ook diverse leasemaatschappijen en brancheorganisaties. Van der Meer is betrokken bij testen en pilots van ministeries en universiteiten. Hij heeft, door zijn samenwerking met al deze partijen, brede kennis over autonome (auto)mobiliteit opgebouwd. En door ze te betrekken bij grootschalige testen op de openbare weg, probeert hij de boodschap over te brengen dat het aantal verkeersongevallen drastisch omlaag moet en kan.

Hoe zit het met aansprakelijkheid?

“Nederland wil op het gebied van zelfrijdend vervoer graag een gidsland zijn en iedereen heeft belang bij veilige mobiliteit. Vanuit het ministerie van Infrastructuur en (toen nog) Milieu kreeg ik in 2015 de vraag: als er een ongeluk gebeurt met zo’n zelfrijdende auto, hoe zit het dan eigenlijk met de aansprakelijkheid? En is deze aansprakelijkheid verzekerbaar? Dat ben ik vanuit mijn rol als Industry Director Automotive bij Aon, gaan uitzoeken. Het onderwerp heeft me echt gegrepen en gelukkig krijg ik van mijn werkgever alle ruimte om me er mee bezig te houden.”

Al die werkzaamheden hebben hem de nodige inzichten verschaft. “Zelfrijdend gaat het echt wel worden, maar dan vooral in sectoren als personenvervoer, bezorging, transport en logistiek. Of in gebieden waar weinig andere verkeersdeelnemers zijn”, denkt hij. “Met autonoom vervoer en rijtaakondersteuning zijn er genoeg ontwikkelingen gaande om ook van aansprakelijkheid een belangrijk onderwerp te maken. Is de autofabrikant verantwoordelijk? De bestuurder? Of de exploitant van bijvoorbeeld een dienst met zelfrijdende shuttles? Zulke vragen komen steeds meer aan de orde.”

Gebruik van ADAS stimuleren

Tijdens het ADAS Congres zal Evert-Jeen van der Meer bepleiten waarom hij veligheidssystemen voor onder meer rijtaakondersteuning ziet als de nieuwe autogordels. Ze kunnen namelijk het verkeer een stuk veiliger helpen maken, met minder ernstige ongevallen, complexe letselschades en persoonlijke gevolgen als resultaat. In een maatschappij waarin een leaseauto via de werkgever de gewoonste zaak van de wereld is, ziet Van der Meer dan ook een belangrijke taak voor die werkgevers weggelegd: het gebruik van ADAS stimuleren. 

“Een werkgever moet zich er altijd van bewust zijn dat werknemers zijn meest kostbare goed zijn. Als mensen een bouwplaats opgaan, moeten ze veiligheidschoenen aan en een bouwhelm op. Waarom zou je iemand die voor jou de weg opgaat dan niet in een zo veilig mogelijke auto laten rijden? Daar heb je als werkgever een morele verantwoordelijkheid in en ik zie het als mijn missie om te zorgen dat ze die verantwoordelijkheid ook nemen.”

Steeds goedkoper

De meerkosten voor ADAS-systemen in auto’s zijn volgens Van der Meer nog nauwelijks een argument om er maar van af te zien. “Mijn eigen auto is van allerlei systemen voorzien en die kost nieuw nu al 10.000 euro minder dan toen ik hem een paar jaar geleden in gebruik nam. Het wordt steeds goedkoper om auto’s met ADAS-systemen uit te rusten. Ze maken ook meer en meer deel uit van pakketten voor rijtaakondersteuning. Die zijn inmiddels voor heel veel mensen en automodellen beschikbaar en bereikbaar.”

“Voor 400 of 500 euro heb je op een auto uit het middensegment al hele mooie systemen die de kans vergroten dat de werknemer weer veilig thuiskomt”, vervolgt hij. “Dat is een investering die je altijd terugverdient, want veel werkgevers schatten de kosten van de gevolgen van een ongeval vele maken te laag in. Dus naast een morele verplichting naar de werknemer hebben werkgevers dus ook een financiële verplichting naar zichzelf toe”, aldus Van der Meer.

Evert-Jeen van der Meer is één van de sprekers tijdens de eerste editie van het ADAS Congres, op donderdag 20 september in Autotron Rosmalen. Bekijk het volledige programma en meld u hier aan voor deelname.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

1 reactie op “‘Veiligheidssystemen in auto’s morele verantwoordelijkheid van werkgevers’”

Rui Roosien|29.08.18|11:09

Het belangrijkste veiligheidssysteem aan boord is nog altijd de bestuurder. Wanneer ADAS de bestuurder afleidt van de rijtaak (door een drukke of verwarrende interface of door het veroorzaken van verveling) wordt rijden NIET veiliger. Een oplettende bestuurder is een veilige bestuurder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.