Nederlandse promovendus ontwikkelt autonoom invoegen voor vrachtauto

ROTTERDAM - Op de snelweg A20 bij Rotterdam staat dinsdagochtend een file van 10 kilometer vanuit Gouda nadat een aantal auto's en een vrachtauto op elkaar waren gebotst. Op de plaats van het ongeval ontstond flinke chaos. Twee van de drie rijstroken werden afgesloten voor het verkeer. ANP MARCO DE SWART

Een systeem dat het stuur van een vrachtauto kan overnemen en het voertuig automatisch laat invoegen. Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven, ontwikkelde deze techniek die een vrachtauto niet alleen zelfstandig laat invoegen maar ook kan laten wisselen van rijstrook. Maandag 19 februari promoveert hij op zijn onderzoek.

Het unieke van dit systeem is volgens Jan Loof dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals de bestuurder dit zelf zou doen. “Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet”, zegt Loof. Uit de eerste praktijktests met personenauto’s bleek dat bestuurders zich comfortabel voelen. “Ze worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.”

Verkeersongelukken

Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens te verminderen, ontwikkelde Jan Loof tijdens zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt. De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig. “Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren”, zegt Loof. “Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen.”

De tekst gaat verder onder de foto

Jan Loof, PhD / onderzoeker Dynamics and Control, Werktuigbouwkunde TU Eindhoven
Jan Loof, PhD / onderzoeker Dynamics and Control, Werktuigbouwkunde TU Eindhoven

Het moment van invoegen moet de chauffeur nu nog handmatig aan het systeem door te geven. “Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed”, zegt Loof. “Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.”

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.