Nederlandse promovendus ontwikkelt autonoom invoegen voor vrachtauto
Een systeem dat het stuur van een vrachtauto kan overnemen en het voertuig automatisch laat invoegen. Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven, ontwikkelde deze techniek die een vrachtauto niet alleen zelfstandig laat invoegen maar ook kan laten wisselen van rijstrook. Maandag 19 februari promoveert hij op zijn onderzoek.
Het unieke van dit systeem is volgens Jan Loof dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals de bestuurder dit zelf zou doen. âEr zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens zietâ, zegt Loof. Uit de eerste praktijktests met personenautoâs bleek dat bestuurders zich comfortabel voelen. âZe worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.â
Verkeersongelukken
Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens te verminderen, ontwikkelde Jan Loof tijdens zijn promotieonderzoek aan de TU Eindhoven een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt. De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig. âDat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zoân automatisch hulpmiddel te laten accepterenâ, zegt Loof. âHet systeem mag de bestuurder nooit overrulen.â
De tekst gaat verder onder de foto
Het moment van invoegen moet de chauffeur nu nog handmatig aan het systeem door te geven. âUiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereedâ, zegt Loof. âMaar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.â
Lees ook: