‘Overheid kan helft aanschafprijs zelfrijdende auto subsidiëren’
Als over dertig jaar overal in Nederland zelfrijdende elektrische auto’s rijden, levert dat de overheid en de maatschappij zoveel financiële baten op dat de consument maar de helft van de aanschafprijs hoeft te betalen. De overheid kan de andere helft financieren. Dat blijkt uit een analyse van KPMG, een internationale adviesorganisatie.
KPMG deed onderzoek naar de maatschappelijke voor- en nadelen van zelfrijdende auto’s en de kosten en baten. Hierbij is uitgegaan van een situatie waarin alle auto’s in Nederland de komende dertig jaar vervangen zijn door een zelfrijdende elektrische auto.
“Het bedrijfsleven en de overheid kunnen een belangrijke stimulerende rol spelen in het omarmen van zelfrijdend vervoer”, zegt Frits Klaver van KPMG Sustainability. “Zeker als de overheid in staat wordt gesteld om hierbij een belangrijke financiële prikkel te geven.”
Voordelen
“In totaal levert een volledige invoering van de zelfrijdende elektrische auto de maatschappij en de overheid een bedrag op van 175 miljard”, zegt Klaver. “Om een volledige invoering ook te garanderen, is de overheid op basis van dit bedrag in staat om iedere burger tegemoet te komen met een subsidie van 54 procent van het voertuig, zonder dat dit ten koste gaat van de overheidsfinanciën.”
Uit de berekeningen van KPMG blijkt dat een volledige invoering van autonome voertuigen voor- en nadelen heeft. Klaver: “Met name op het gebied van luchtkwaliteit is veel winst te behalen. Over een periode van dertig jaar vermindert de CO2-uitstoot met de invoering van zelfrijdende elektrische voertuigen met 632 miljoen ton. Zoveel uitstoot staat gelijk aan 60,8 miljard aan maatschappelijke kosten. Dit zijn kosten door klimaatverandering, zoals veranderingen in landbouwproductiviteit en verzuring van de oceanen.”
Files en ongevallen
Daarnaast nemen de files af door zelfrijdende auto’s. “Files leveren veel maatschappelijke schade op. De directe kosten per dag bedragen ruim 6 miljoen. Met de zelfrijdende auto wordt het fileleed aanzienlijk verzacht. Staat een Nederlander nu per jaar 41 uur vast, straks is dat nog 26 uur. Gemeten over een periode van dertig jaar levert dit een besparing op van 16 miljard aan maatschappelijke kosten.”
Met de zelfrijdende elektrische auto wordt ook de weg veiliger en vinden minder ongevallen plaats. De kosten van materiële schade, zoals blikschade, het wegslepen van auto’s en de kosten van ambulances, gaan hiermee omlaag, verwacht het consultancybureau. Dat geldt ook voor de immateriële schade, de schade die slachtoffers lijden omdat ze kwaliteit van leven moeten inleveren. “Met zelfrijdende auto’s kan 90 procent van alle ongevallen worden voorkomen. Over dertig jaar levert dit een besparing van 173 miljard op. Als er straks alleen nog zelfrijdende voertuigen zijn, kunnen meer dan vijfhonderd levens per jaar bespaard worden.”
Nadelen van zelfrijdende auto
Er ontstaan ook maatschappelijke kosten, meldt KPMG. Zo ontvangt de overheid minder inkomsten door het wegvallen van accijnzen op fossiele brandstoffen en worden minder snelheidsboetes uitgedeeld. Hierdoor loopt de staat zo’n 71 miljard euro mis. Daarnaast ontstaan kosten door banenverlies in bepaalde beroepsgroepen in de transportsector. Klaver: “Wij hebben berekend dat dit banenverlies de maatschappij de komende dertig jaar zo’n 4 miljard euro kost. Fors meer baten dan lasten dus die over een periode van dertig jaar gerealiseerd kunnen worden.”
Lees hier het volledige rapport van KPMG.