Luminar

‘Volledig zelfrijdende auto gaat tonnen kosten’

Over de eerste generatie van volledig zelfrijdende auto’s staat op voorhand één ding vast: deze voertuigen zullen in aanschaf behoorlijk aan de prijs zijn. Dat zegt Austin Russel, directeur van het in lidar gespecialiseerde bedrijf Luminar. Russel schat de aanschafprijs van zo’n compleet autonoom voertuig tussen de 300.000 en 400.000 dollar. 

De CEO van Luminar doet zijn uitspraken in een interview met Axios. Zijn bedrijf ontwikkelt lidarsystemen die auto’s moeten helpen om zelf te rijden. En daar zit hem in dit verband ook de kneep: de ontwikkeling van deze en andere oplossingen vraagt nogal veel tijd en geld. De techniek die nodig is om auto’s zelf te laten rijden, bestaat nog niet op dat niveau. En als dat wel het geval is, zullen aanvankelijk alleen grote spelers als General Motors, Lyft en Uber er volgens Russel over kunnen beschikken.

Prijsspiraal

Zo vreemd is het natuurlijk niet wat Russel beweert. Wat met zelfrijdende auto’s gaat gebeuren, is ook met de auto in zijn algemeen gebeurd: het was ooit volledig nieuw en daarom in eerste instantie alleen beschikbaar voor mensen met veel geld. Zodra deze groep voorlopers een product koopt, wordt het goedkoper om te produceren en aan te schaffen. Zo wordt een neerwaartse prijsspiraal in gang gezet die in veel gevallen doorloopt totdat die prijs op een niveau is dat heel veel mensen een product kunnen betalen.

Volledig autonoom rijden

Zo ver is het met de zelfrijdende auto nog lang niet. Een grotendeels autonoom voertuig zal de komende jaren wel op de markt komen. De meeste autofabrikanten werken daar samen met allerlei techbedrijven al aan. Afhankelijk van wie je het vraagt, moet dat binnen nu en drie tot vier jaar wel realiteit zijn. Volledig autonoom rijden, waarbij de inzittenden dus totaal niet meer met het rijden bezig hoeven te zijn, is echter nog wat verder weg. Dat wordt pas in de jaren 2030 verwacht, en dan nog zal de aanschaf in eerste instantie alleen voor een enkeling zijn weggelegd. Volgens Russel zal dat de kwestie echter niet zijn; het is vooral de vraag wie het als eerste voor elkaar krijgt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.