Meer taken ‘bestuurder’ zelfrijdende Uber tijdens dodelijk ongeval

Een verandering in de werkwijze aan boord van zelfrijdende auto’s van Uber heeft mogelijk een rol gespeeld in de dodelijke aanrijding met een voetganger in maart van dit jaar. Kort daarvoor had Uber het aantal bestuurders aan boord namelijk teruggebracht van twee naar één, waardoor de overgebleven persoon meer taken te verrichten had.

Dat onthult Business Insider op basis van eigen onderzoek, waarbij onder meer met verschillende mensen binnen Uber werd gesproken. Dit bedrijf werkt hard aan de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en test daar ook volop mee. In maart ging het mis toen de zelfrijdende auto in Arizona een voetganger schepte die dat ongeluk niet overleden. 

Tijdens deze tests is er altijd een persoon aan boord om in te grijpen als dat nodig is. In dit geval was op camerabeelden te zien dat de bestuurder ten tijde van het ongeluk niet op de weg en omgeving lette. Pas heel kort voor de aanrijding zag zij deze aankomen, waardoor er geen tijd was om nog in te grijpen.

Data invoeren en monitoren

Het onderzoek van Business Insider wijst uit dat Uber niet lang voor het dodelijke ongeval een beleidswijziging doorvoerde. Tot die tijd waren er twee mensen aan boord: een hield het rijden van het voertuig in de gaten en de ander voerde data in op een tablet. Op enig moment werd besloten al die taken bij één persoon onder te brengen. Dat zou volgens huidige en voormalige Uber-medewerkers hebben gezorgd voor een bestuurder die veel meer afgeleid zou worden door andere taken en dus niet meer alleen aandacht voor het rijden van het voertuig zou hebben.

Deze andere aanpak zou het mogelijk hebben gemaakt om veel meer testkilometers te maken. Tegelijk zou het ook voor zorgen over de veiligheid hebben gezorgd onder de testrijders. Uber wil het testen van zelfrijdende auto’s gaan hervatten. Als dat gebeurt, zullen er voortaan weer twee mensen aan boord meerijden om te zorgen dat alles goed verloopt.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.