Navya, Keolis

Zelfrijdende shuttle Scheemda vervoert 1.500ste passagier

De autonome shuttlebus die mensen vervoert tussen het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda en de dichtsbijzijnde bushalte verwelkomde onlangs zijn 1.500ste passagier. De dienstverlening is begin deze week bovendien uitgebreid.

Het zelfrijdende busje wordt sinds 6 augustus ingezet om de afstand tussen de ziekenhuisingang en de bushalte te overbruggen. Door patiënten, medewerkers en bezoekers van het ziekenhuis wordt er volop gebruikgemaakt van de dienst. Daardoor werden binnen drie maanden na de start al 1.500 passagiers vervoerd en dat is boven verwachting, meldt de Eemskrant.

Dienstregeling uitgebreid

De dienst wordt aangeboden in het kader van een pilot die tenminste een half jaar zal duren. Mensen kunnen gratis met het busje mee en delen via een gebruikersonderzoek hun ervaringen. Daaruit blijkt vooralsnog veel waardering voor het initiatief. Om de service te verbeteren, breidt Arriva de dienstregeling uit. Waar deze eerst van 09.00 tot 17.00 uur reed, is dat sinds begin deze week van 08.00 tot 18.00 uur. Ook wordt de dienstregeling opgenomen in de reisplanner van 9292.

Lees ook: Zelfrijdende shuttle verbindt Gronings ziekenhuis met OV

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

2 reacties op “Zelfrijdende shuttle Scheemda vervoert 1.500ste passagier”

Halmar Kranenburg|07.11.18|11:02

Schitterende pilot. “Volop gebruik” is misschien wat overdreven. 1500 reizigers in 3 maanden is gemiddeld 15 reizigers per dag, of 20 als het busje niet in het weekend rijdt. Per richting dus gemiddeld maximaal 10 per dag? En het bus vervoert dus gemiddeld ca 1-2 reizigers per uur?
Misschien zinvol om een volgende proeflocatie te vinden met meer vervoerpotentie.

Halmar Kranenburg|07.11.18|11:13

Mooi initiatief. Echter 1500 reizigers in 3 maanden is gemiddeld 15-20 reizigers per dag, ofwel 1 a 2 reizigers per uur. Dat lijkt me niet echt ‘volop gebruikt’.
Dit busje staat vaker stil dan dat het rijdt. Wat voor een robotbusje helemaal niet erg is (alleen maatschappelijk jammer). Volgende keer een drukker proeftraject?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.