DB Schenker platooning 2

DB Schenker start pilot met truck platooning

Transportbedrijf DB Schenker is deze week begonnen met het testen van truck platooning in de praktijk. De voorste vrachtauto geeft de snelheid aan en het tweede voertuig volgt automatisch. Vanaf medio augustus gaat het kleine konvooi tot drie keer per dag rijden op de A9 tussen München en Neurenberg.

DB Schenker onderneemt dit project samen met MAN en de Hochschule Fresenius University. De Duitse overheid steekt ongeveer 2 miljoen euro in het project. De twee trucks gingen afgelopen maandag voor het eerst de weg op. De komende weken wordt er eerst getest met lege vrachtauto’s. Vanaf begin augustus gaat het konvooi daadwerkelijk goederen vervoeren over de 145 kilometer lange route.

Beschikbare ruimte benutten

Met de data die al die testritten oplevert, zal de platooningtechnologie ten behoeve van transport verder worden ontwikkeld. Er wordt dan onder meer gekeken naar systeemveiligheid, brandstofverbruik en beter gebruik van de beschikbare ruimte op snelwegen. Daarnaast willen de partijen inzichten verkrijgen in onder meer de sociale acceptatie van vrachtauto’s die via een netwerk in konvooi rijden.

Rol van de chauffeur

De projectpartners geven aan dat ze de menselijke maat niet uit het oog verliezen. De betrokken chauffeurs zijn intensief op hun rol voorbereid. Er zal ook worden gekeken naar wat platooning voor effecten op hen heeft. Dat moet ook helpen om het functieprofiel van de vrachtwagenchauffeur te helpen ontwikkelen. Die zal immers steeds minder bestuurder van het voertuig worden, waardoor het in toenemende mate mogelijk wordt om tijdens de reis andere taken uit te voeren.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.