Europa en Azië voorop in testen zelfrijdende voertuigen
Duitsland, Groot-Brittannië, Zuid-Korea en Singapore lopen voorop in het mogelijk maken van proeven met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. China volgt op korte afstand maar zou wel eens een grote inhaalslag kunnen maken. Amerika heeft het nadeel dat nationale wetgeving op dit vlak ontbreekt. Dat constateert een rapport van Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
Tussen de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s en het moment dat ze echt aan het verkeer mogen deelnemen, moet nog veel gebeuren op het gebied van wetgeving. Overal ter wereld zijn verkeerswetten en -regels immers gebaseerd op voertuigen die door mensen worden bestuurd. Zelfrijdende auto’s aan het verkeer laten deelnemen vraagt om herziening van die wetten. En in lang niet elk land gaat dat even snel.
In Duitsland, Groot- Brittannië, Zuid-Korea en Singapore is de wetgeving al zodanig aangepast dat er op de openbare weg getest kan worden met zelfrijdende voertuigen. China loopt in dat opzicht maar een klein stukje achter, aldus het onderzoek. Ook in Nederland is er een wijziging van de wet in voorbereiding die testen op de openbare weg mogelijk moet maken.
Singapore als ‘stille leider’
Binnen Europa is Duitsland het verst gevorderd. Zij hebben in de wet een raamwerk neergezet waar volgens het onderzoek ook andere landen van kunnen leren. In Duitsland mag getest worden zonder dat een mens zijn handen aan het stuur heeft. Maar als het zelfrijdende systeem faalt, is dat de verantwoordelijkheid van de autofabrikant. Onderdeel van de Duitse wet is een set ethische criteria. Deze schrijven onder meer voor dat de software in de auto mensenlevens belangrijker vindt dan dieren en objecten.
Singapore is volgens het onderzoek echter de ‘stille leider’. De indruk bestond dat het daar zo’n vaart niet loopt, maar de praktijk is anders. Er word door verschillende grote bedrijven op zo’n 320 kilometer openbare weg getest met ongeveer veertig zelfrijdende voertuigen. Het land wil in 2020 al de eerste zelfrijdende auto’s in de showrooms hebben staan. Singapore is eveneens ver met plannen om zelfrijdende bussen in te zetten in de strijd tegen de dichtslibbende wegen.
Ambitieus China
Desondanks zou China alle andere voorlopers de komende tijd voorbij kunnen streven, denkt BNEF. Afgelopen maand kwam dit land met een ontwerp voor nieuwe richtlijnen die het testen op de openbare weg mogelijk moeten maken. China zet vol in op zelfrijdende auto’s om zijn positie in de wereldwijde automarkt te kunnen verbeteren. Het komende decennium wil het land 30 miljoen auto’s die in zekere mate autonoom zijn op de markt brengen, wat ook de toeleveranciers van deze auto’s een stimulans moet geven.
Regels per staat in VS
Opvallend is volgens BNEF dat Amerika achterblijft. Dat is niet omdat er geen bedrijven zijn die zich met de ontwikkeling van autonoom vervoer bezighouden, maar omdat veel wetten en regels gelden op het niveau van individuele staten. Ontwikkelaars moeten schaken op dat bord met allerlei regels per staat en dat maakt de komst van zelfrijdende auto’s niet makkelijker. In het mogelijk maken van testen lopen Californië en Arizona voorop. Daar rijden dan ook de grootste autonome testvloten rond momenteel.
De onderzoekers nemen een bepaalde tegenstelling waar. Veel overheden roepen om het hardst dat zij voorop willen lopen in de ontwikkeling en dat ze daar de markt volop de ruimte voor willen bieden. Tegelijk stellen veel landen zich twijfelachtig op als het er op aan komt de voertuigen daadwerkelijk de openbare weg op te gaan. Het betreft immers technologie die nog volop in ontwikkeling is, en elk foutje of incident ligt onder een vergrootglas.
Lees ook: Uber start proeven met zelfrijdende auto binnenkort weer op