Autonoom voertuig van fabrikant 2getthere

Brussels Airport en De Lijn starten proef met zelfrijdende bus

De Lijn start in 2020 het testen van autonome voertuigen op het terrein van Brussels Airport. Hiervoor werkt de Belgische vervoerder samen met de uitbater van het vliegveld, Brussels Airport Company. Het doel is om vanaf 2021 zelfrijdende elektrische bussen te laten rijden tussen de luchthaven en een parkeerterrein. De bussen gaan tussen regulier verkeer rijden – als een van de eersten in België.

De Nederlandse fabrikant 2getthere gaat de shuttles leveren. In het najaar van 2019 houdt de fabrikant de eerste testen op het eigen terrein in Utrecht. De ontwikkeling en het testen van de technologie duurt naar verwachting tot midden 2020. Als alles goed verloopt, komt de eerste zelfrijdende bus eind 2020 naar Brussels Airport voor verdere testritten op de luchthaven. Tijdens de testperiode zullen nog geen passagiers, bezoekers of personeelsleden meerijden.

Intermodaal

Bij een positieve evaluatie van deze testfase van het project kunnen De Lijn en Brussels Airport Company beslissen om de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 in te zetten op de luchthaven voor het vervoer van passagiers en werknemers op het traject tussen de terminal en vrachtgebied Brucargo.

“Als intermodale hub waar verschillende transportmiddelen naadloos op elkaar aansluiten, onderzoekt Brussels Airport voortdurend nieuwe mogelijkheden om deze hub duurzaam uit te breiden,” zegt Arnaud Feist, directeur van Brussels Airport Company. “Dit technologisch innovatief project om een zelfrijdende elektrische bus op een vast traject te laten rijden, past bovendien in ons milieubeleid om de impact op onze omgeving zo klein mogelijk te houden.”

Kosten

De plannen voor het project bestonden al langer. In 2015 sloten vliegveld-uitbater Brussels Airport Company en OV-bedrijf De Lijn al een principesamenwerking. Na verder studiewerk en de keuze voor de constructeur zetten beide bedrijven nu hun schouders onder het proefproject. Brussels Airport Company en De Lijn bekostigen het project samen.

Onlangs tekende 2getthere al een overeenkomst met de Nanyang Technological University (NTU) Singapore en het bedrijf SMRT Services. Samen gaan zij een volledig autonoom vervoerssysteem ontwikkelen voor groepen op de NTU-Campus.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.