Mercedes-Benz: internationale aanpak autonoom rijden hard nodig

Fahrerloses Parken im realen Verkehr: Weltpremiere im Parkhaus des Mercedes-Benz Museums. Per Smartphone-Befehl fahren Autos fahrerlos in einen zugewiesenen Stellplatz, ohne dass der Fahrer das Manöver noch überwachen muss. Möglich wird das fahrerlose Parken mithilfe einer intelligenten Parkhaus-Infrastruktur von Bosch im Zusammenspiel mit der Fahrzeugtechnik von Mercedes-Benz. Driverless parking in real-life traffic: World premiere in the multi-storey car park of the Mercedes-Benz Museum. Cars proceed without a driver to an assigned parking space in response to a command issued by smartphone, without any need for the driver to supervise the manoeuvre. Driverless parking is made possible by an intelligent multi-storey car park infrastructure from Bosch in conjunction with the vehicle technology from Mercedes-Benz.

Om autonoom rijden mogelijk te maken, is het belangrijk dat er een internationale harmonisatie komt voor zowel wetgeving als infrastructuur. Daarvoor pleit Mercedes-Benz, na het afronden van het project Intelligent World Drive. Een testauto op basis van de huidige S-Klasse maakte een studiereis op vijf continenten om te ‘leren’ van geautomatiseerde testritten onder praktijkomstandigheden.

Met de auto werden testritten uitgevoerd in Duitsland, China, Australië, Zuid-Afrika en de VS. Tijdens de reis werd duidelijk hoe complex de wereldwijde uitdagingen zijn bij de ontwikkeling van geautomatiseerde en autonome rijfuncties. Vooral op het gebied van infrastructuur, wetgeving en het gedrag van andere weggebruikers, blijkt uit een uitgebreid verslag van Mercedes-Benz over de testritten.

Verkeersborden

“Van zebrapaden op Chinese snelwegen, rechtsaf slaan vanaf de linkerbaan in het Australische Melbourne, voetgangers op allerlei soorten wegen in Zuid-Afrika of een tijdelijk rijverbod in de buurt van stoppende schoolbussen in de VS – op elk continent moest de S-Klasse uitdagingen aangaan die invloed hebben op het rijgedrag van toekomstige autonoom rijdende auto’s.” De verschillen in de landen stellen heel uiteenlopende eisen aan de sensoren en algoritmes van een auto.

Alleen al in verkeersborden met snelheidslimieten zijn er grote verschillen. In de VS is hun vorm en formaat bijvoorbeeld totaal anders dan de metalen borden in Europa en China, die meestal rond zijn. In Australië worden elektronische displays met variabele snelheidslimieten gebruikt. Speciale displays geven de actuele snelheidslimiet aan.

Rijbaanmarkering

Weg- en rijbaanmarkeringen zijn ook niet wereldwijd gestandaardiseerd. In China bijvoorbeeld heeft het zebrapad een dubbele betekenis. In de stad geven dergelijke strepen aan dat voetgangers daar kunnen oversteken, terwijl ze op de snelweg de minimale afstand aangeven die voertuigen onderling moeten aanhouden.

Op Amerikaanse Interstates en Freeways met meerdere rijbanen zijn er vaak speciale carpool-rijbanen voor auto’s die minimaal twee personen aan boord hebben. Ze worden gescheiden van de andere rijbanen door twee doorgetrokken gele strepen of door metalen vangrails. Het kan lastig zijn voor de autosensoren om dit soort rijbanen als speciale rijbanen waar te nemen.

Voetgangers en overstekend wild

Al net zo’n uitdaging voor de auto-intelligentie vormt het voetgangersgedrag in Zuid-Afrika, dat compleet anders is dan in Europa, Australië en de VS. Er zijn niet alleen meer voetgangers, ze lopen vaak ook op de weg en ze steken vaak onverwacht de rijbaan over. Toekomstige systemen moeten zulke voetgangers ook op hogere snelheid goed waarnemen en hun bewegingen op de juiste manier interpreteren.

Overstekende wilde dieren zoals kangoeroes in Australië en springbokken in Zuid-Afrika vormen eveneens een grote uitdaging. Afhankelijk van hun houding zijn deze dieren verschillend van vorm en zodoende erg lastig te identificeren. Volgens gegevens van een Australische verzekeringsmaatschappij zijn kangoeroes in het land verantwoordelijk voor negen op de tien ongevallen waarbij dieren zijn betrokken.

Nog veel werk te verrichten

Mercedes-Benz kan naar eigen zeggen al goed rekening houden met landspecifieke omstandigheden. Met centra in Noord-Amerika en China wordt lokaal informatie verzameld over de infrastructuur en verkeersgewoontes. In andere landen werkt Mercedes-Benz steeds meer samen met lokale bedrijven. “Sinds het voorjaar van
2017 test Mercedes-Benz Australia bijvoorbeeld geautomatiseerde rijfuncties in Australië en Nieuw-Zeeland, in nauwe samenwerking met het Research & Development Center in Duitsland.”

De reis van Mercedes maakt volgens de fabrikant duidelijk hoe belangrijk de wereldwijde testritten zijn. “Dit is de enige manier om systemen te ontwikkelen die in staat zijn om te leren, alsmede algoritmes te creëren die op een betrouwbare en veilige manier kunnen inspelen op een groot aantal situaties.”

Voor verdere internationale harmonisatie van de wetgeving is volgens Mercedes nog een hoop werk te verrichten. “Met name op het gebied van de internationale overeenkomsten in verkeerswetgeving, waarin het wettelijk kader voor nationale wetgeving is vastgelegd. Hierin staat vermeld dat er nog altijd een bestuurder aan boord moet zijn. Ook dienen er veranderingen te worden doorgevoerd in de homologatie van nieuwe automodellen en de data-opslag.”

Lees ook: Zelfrijdende Mercedes-Benz moet schoolbus herkennen

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.