Zelfrijdende auto Mercedes-Benz moet schoolbus herkennen

Mercedes intelligent Drive

Zelfrijdende auto’s kunnen andere auto’s herkennen, maar zij moeten ook weten welk gedrag verschillende voertuigen vertonen, stelt Mercedes-Benz. De Duitse automaker stuurde onlangs een van haar zelfrijdende auto’s naar Amerika om verschillende verkeerssituaties te testen. Een van de doelen was om schoolbussen te herkennen.

De Duitse autoproducent lanceerde zijn ‘Intelligent World Drive’ afgelopen september op de internationale autobeurs IAA in Frankfurt. De autofabrikant houdt zijn wereldwijde tests vanuit de gedachte dat verkeer per land of continent kan verschillen, en om geaccepteerd te worden zal de zelfrijdende auto in al die situaties naar behoren moeten presteren. Las Vegas was de laatste testlocatie.

Schoolbus

De schoolbus is een unieke verkeersdeelnemer in de Verenigde Staten. Bestuurders mogen een stilstaande schoolbus met knipperende rode lichten niet voorbijrijden, ongeacht uit welke richting ze komen. Bestuurders moeten stoppen op 6 meter afstand en mogen pas weer wegrijden als de rode lichten zijn gedoofd. De zelfrijdende testauto van Mercedes-Benz heeft met behulp van sensors en bepaalde algoritmen dit scenario getest. Een duidelijke conclusie geeft het bedrijf nog niet.

Tijdens de testritten in Amerika bleek ook dat de ‘Carpool lane’ problemen kan opleveren voor de zelfrijdende auto. Deze rijstroken zijn bedoeld voor voertuigen die meer dan twee mensen vervoeren. Uit de tests bleek dat de zelfrijdende auto deze rijstroken, die vooral voorkomen in drukke gebieden, vergiste met uitrijstroken. Daarnaast liggen deze rijstroken niet altijd op dezelfde plek. Ze kunnen zowel aan de rechter- als de linkerkant van de weg liggen.

Het is ook een uitdaging voor de zelfrijdende auto om snelheidslimieten te herkennen, omdat deze in verschillende landen anders worden aangeduid. De borden hebben andere vormen, en het ontwerp kan verschillen per continent.

Shanghai

Mercedes-Benz testte in november van vorig jaar in hoge mate de zelfrijdende S-klasse in het verkeer van de Chinese stad Shanghai. Shanghai was een uitdaging omdat het een zeer drukke verkeersstad is. Er zijn veel voetgangers in het verkeer, per snelheid die gereden wordt is er een aparte rijbaan en de verkeersborden zijn uiteraard in een andere taal dan in Europa.

Het Duitse bedrijf gaat de informatie die het heeft verkregen met de tests gebruiken voor de ontwikkeling van zelfrijdende functies zoals driving assistance.

Lees ook:

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.