Waymo stuurt eerste volledig zelfrijdende auto de openbare weg op

Waymo is in Phoenix gestart met het testen van volledig zelfrijdende auto’s zonder menselijke chauffeur op de openbare weg. Waymo-topman John Krafcik toonde dinsdag tijdens een technologie-conferentie een filmpje van enkele voertuigen van Waymo waar de passagiers op de achterbank zaten. De chauffeursstoel was leeg. Er is namelijk geen menselijke chauffeur meer nodig, die in geval van nood kan ingrijpen.

Volgens Krafcik gaat het nu nog om testen en zullen bij de meeste testritten in eerste instantie medewerkers van het bedrijf blijven meerijden. Maar hij benadrukte dat passagiers ‘binnenkort’ deze volledige zelfrijdende auto kunnen boeken. De auto zal voorlopig alleen kunnen rijden naar 3 locaties in een beperkt deel van de Amerikaanse stad Phoenix, maar naarmate de auto’s meer kilometers afleggen, is het de bedoeling dat ze door de hele stad gaan rijden. Phoenix is een van de grootste steden in Amerika.

Autopilot

Onlangs maakte Google-zusterbedrijf Waymo nog bekend dat het niet doorgaat met de ontwikkeling van de autopilot. Dit was namelijk te gevaarlijk. “We hebben dit geprobeerd en merkten dat onze test-chauffeurs te veel vertrouwen hadden in de zelfrijdende technologie bij een autopilot”, vertelde de topman over de keuze om alleen volledig zelfrijdende voertuigen te bouwen. “Niets dan volledig autonoom voldoet.”

Waymo werkt al acht jaar aan de ontwikkeling van een zelfrijdende auto en sinds een aantal jaar test het bedrijf zelfrijdende auto’s op de openbare weg, maar tot nog toe steeds met menselijke chauffeurs. “We horen van veel mensen dat ze in 2020 de eerste volledige autonome auto’s op de weg verwachten”, aldus Krafcik. “Maar wij laten het vandaag al gebeuren.”

Minibus

Het gaat hier om volledige autonome minibusjes van fabrikant Fiat Chrysler, die via lasers en camera’s een beeld van 360 graden binnenkrijgen en objecten al op 300 meter afstand kunnen onderscheiden. Volgens Krafcik hebben deze voertuigen in Phoenix al 5,5 miljoen autonome kilometers afgelegd op de openbare weg. Dit staat gelijk aan ongeveer 140 keer de aarde rond.

Krafcik: “In dit voertuig hebben menselijke passagiers straks helemaal geen verantwoordelijkheid meer voor het besturen van de auto. De chauffeur is Waymo.” Dat is helemaal nieuw voor mensen en vereist dus ook nieuwe normen. Om dit mogelijk te maken toont een display in het voertuig aan de passagiers wat er buiten het voertuig gebeurt en waarom de auto stopt. “Door die informatie krijgen ze meer vertrouwen in het autonoom rijden en voelen ze zich comfortabel.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.