Waymo: autopilot is te gevaarlijk

Een zelfrijdende auto waarbij de automobilist nog moet ingrijpen in gevaarlijke omstandigheden, brengt te veel risico’s met zich mee. Om die reden legt Waymo de focus alleen nog maar op voertuigen die volledig autonoom rijden. Dat onthulde het bedrijf maandag in een bijeenkomst met een aantal Amerikaanse journalisten.

Het besluit om deze stap van auto’s met autopilot over te slaan, volgt na testritten in Silicon Valley, schrijft Reuters. Op het moment dat de autopilot was ingeschakeld, werkten automobilisten hun make-up bij, waren bezig met hun telefoon of vielen zelfs in slaap, terwijl de auto’s met 90 kilometer per uur over de weg reden.

‘Beangstigend’

John Krafcik, CEO van Waymo, vertelde de journalisten dat het bedrijf in vijf jaar geleden nog technologie ontwikkelde waarbij de auto op snelwegen zelf konden rijden, om op die manier de auto’s op een snelle manier op de markt te brengen. Net als bij andere autofabrikanten was het soms nodig om in sommige kritieke situaties het stuur over te nemen.

“Wat we toen ontdekten was beangstigend”, zegt Krafcik. “Het is lastig om in te grijpen omdat de inzittende de aandacht voor de weg verliest.” Waymo liet de beelden van de testritten uit 2013 maandag voor het eerst aan het publiek zien.

Enkel volledig autonoom

Waymo besloot vervolgens de focus te leggen op technologie waarbij menselijk ingrijpen niet nodig is. In de minivans van Waymo, de Chrysler Pacifica, zijn nog slechts twee knoppen geintegreerd: een voor het starten van de rit; de andere is bedoeld om de auto zo snel mogelijk veilig aan de kant van de weg te zetten.

Krafcik liet weten dat introductie van hun volledig autonome wagen eraan komt, maar gaf geen concrete datum. Momenteel worden de auto’s nog getest op gesloten testcircuit.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.