De Lijn

De Lijn wil zelfrijdende shuttles inzetten in Genk en Mechelen

De Belgische openbaarvervoermaatschappij De Lijn onderzoekt samen met de steden Genk en Mechelen of autonome shuttles haalbaar zijn in beide plaatsen. De studie moet in het voorjaar van 2018 klaar zijn, waarna de aanbesteding kan plaatsvinden. Op dit moment draait er al een project met zelfrijdende voertuigen op Brussels Airport.

Het gespecialiseerde bureau BUUR voert de haalbaarheidsstudie uit. Het gaat om de mogelijke verbindingen, welke trajecten daarbij kunnen horen en welke infrastructurele aanpassingen nodig zijn. Daarnaast kijkt de studie ook naar de gevolgen voor de verkeerscirculatie en of er voldoende interesse is van reizigers.

Met Antwerpen en Leuven lopen gesprekken over de opstart van een studie. Als blijkt dat de autonome shuttle inderdaad haalbaar is in een of meerdere steden, volgt een aanbesteding in 2018-2019.

Geen aparte baan

Volgens De Lijn is een elektrische autonome shuttle verkeersveilig en duurzaam. De autonome voertuigen kunnen zorgen voor een aanbod met veel ritten en korte wachttijden. Het is een voertuig dat zich zelfstandig en met lage snelheid van gemiddeld 20 kilometer per uur door het verkeer beweegt. Dit gebeurt op een kort, vast traject dat hiervoor is aangepast. De autonome shuttle deelt de weg met ander verkeer, er is geen aparte infrastructuur nodig.

“Op termijn kunnen autonome shuttles het openbaar vervoer fijnmaziger te maken”, aldus De Lijn. “Een voorbeeld is de bediening van een bedrijvenzone of verderaf gelegen woonzone, waarvoor de bus nu een ommetje moet maken. Dit kost tijd, waardoor de reizigers langer onderweg zijn. Als ze voor het laatste stukje overstappen op een hoogfrequente shuttle, verliest de bus geen tijd meer met kronkelen en zijn de reizigers sneller op hun bestemming. Het is niet de bedoeling om autonome shuttles te veralgemenen op het hele net.”

Brussels Airport

Op Brussels Airport vindt momenteel al een proefproject plaats met zelfrijdende voertuigen tussen verschillende belangrijke locaties op de terreinen van de luchthaven. Op grote delen van het traject gaan de shuttles in gemengd verkeer rijden en dus in interactie met alle overige aanwezige weggebruikers. De luchthaven is ideaal als testomgeving omdat de vervoersvraag voor korte trajecten er groot is en omdat het verkeer er minder complex is dan in de stad.

De ontwikkelingen gaan echter zo snel, dat België niet kan wachten op de uitrol van de proef op de luchthaven om vervolgens na te denken wat de volgende stap wordt. “Nog dit jaar kiezen we een constructeur om een zelfrijdende shuttlebus voor de luchthaven te bouwen”, zegt mobiliteitsminister Ben Weyts. “In een stedelijke omgeving zal de toepassing complexer zijn, maar dat houdt ons niet tegen om te starten met onderzoek.”

Lees ook: Chauffeurloze shuttledienst Brussels Airport stap dichterbij

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.