Daimler voert ook test uit met truck platooning in Amerika

Autobouwer Daimler heeft in de Verenigde Staten ook truck platooning getest. Eerder al deed het Duitse bedrijf mee aan een uitgebreide test in Europa. Het bedrijf dat onder andere de Mercedes-Benz-auto’s op de markt brengt, denkt dat deze vorm van vervoer de verkeersveiligheid kan vergroten en kan zorgen voor brandstofbesparing.

Bij truck platooning rijden diverse vrachtwagen op korte afstand van elkaar. Het eerste voertuig wordt bestuurd door een menselijke chauffeur. De andere trucks volgen de eerste auto nauwgezet, zonder tussenkomst van een menselijke bestuurder. De deelnemende trucks zijn met elkaar verbonden middels een wifi-netwerk. Pas als de technologie faalt, grijpen de bestuurders in. De chauffeur van het eerste voertuig houdt echter wel continu controle over zijn voertuig.

Potentieel

Inmiddels zijn al enkele testritten uitgevoerd. Deze vonden plaats in de stad Madras, in de Amerikaanse staat Oregon. Daimler wil volgend jaar nog meer tests uitvoeren. Roger Nielsen van Daimler Trucks in Noord-Amerika denkt dat er een groeiend potentieel is voor platooning.

De topman denkt dat de technologie zorgt voor een verbetering van de efficiëntie en veiligheid en benadrukt dat het zeker niet bedoeld is om menselijke chauffeurs te vervangen. Daimler brengt onder meer de truckmerken Freightliner en Fuso op de markt. Ook het Mercedes-Benz-merk wordt gebruikt voor vrachtauto’s.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.