Waymo test zelfrijdende auto’s in extreme hitte

Na eerder dit jaar in sneeuwbuien te hebben rondgereden, heeft Waymo zijn techniek voor zelfrijdende voertuigen nu ook in extreme hitte getest. De zelfrijdende Chrysler Pacifica Hybrid minivans reden door een van de heetste plaatsen op aarde: Death Valley in Californië.

Testen in extreme hitte wordt vaker gedaan in de autoindustrie en is dus niet uniek. De testen van Waymo zijn net even anders, omdat de auto techniek bevat die het voertuig zelfrijdend maakt. Bovendien geven deze systemen eveneens hitte af. Strenge testen zijn nodig om er zeker van te zijn dat de techniek extreme hitte aan kan.

Blijven koelen

De techniek is eerder al op warmte getest in windtunnels. Hiermee kunnen allerlei weersomstandigheden worden nagebootst, waaronder de warmste temperaturen die ooit in Amerika zijn waargenomen. “Als je je mobiele telefoon in de zon legt, kan het zijn dat je toestel uitvalt”, vertelt een medewerker van Waymo.

“Onze systemen moeten veel betrouwbaarder zijn dan de standaard elektronica in huis. Na deze testen kunnen we ervan overtuigd zijn dat ons voertuig zichzelf kan koelen en blijft werken onder de warmste temperaturen, zelfs wanneer een motor met volle kracht draait en onze systemen op volle capaciteit draaien.”

Niet alleen het voertuig werd continu gemonitord, ook het welzijn van de passagiers in de auto werd in de gaten gehouden. Het warmterecord in Death Valley ligt namelijk op 56,7 graden Celsius. Deze temperaturen werden overigens niet bereikt tijdens de Waymo-testen.

Lees ook: Waymo leert zelfrijdende auto om te gaan met hulpdiensten

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.