Waymo leert zelfrijdende auto om te gaan met hulpdiensten
Waymo wil ervoor zorgen dat haar zelfrijdende auto’s de signalen van hulpdiensten in het verkeer zo goed mogelijk herkennen. Met behulp van testdagen en het verbeteren van geluidsdetectie en sensoren moeten de autonome voertuigen kiezen voor de slimste en veiligste reactie wanneer een voorrangsvoertuig nadert.
De voertuigen moeten verschillende meldingen kunnen herkennen: zowel de optische signalen als de sirenes. Daarnaast moeten ze ook op verschillende soorten hulpdiensten reageren: zowel brandweerwagens en ambulances als politieauto’s en -motorfietsen.
Testdag
In samenwerking met de politie en de brandweer van de Amerikaanse staat Arizona is een testdag voor hulpdiensten en zelfrijdende auto’s opgezet. Gedurende dag en nacht reden voorrangsvoertuigen langs de Waymo-voertuigen. Zo konden de autonome auto’s zo veel mogelijk informatie verzamelen vanuit verschillende snelheden, afstanden en hoeken. De informatie moet helpen om de auto’s te leren veilig te reageren op hulpdiensten op de weg.
Volgens Waymo kunnen de voertuigen inmiddels twee keer zo ver horen met de nieuwste sensoren en geluidsdetectiesytemen. Ook is het inmiddels mogelijk om te bepalen vanuit welke richting de sirenes afkomstig zijn.
Waymo
Waymo is een dochterbedrijf van Alphabet, het overkoepelende concern waar ook Google onder valt. Voorheen werden de zelfrijdende auto’s door Google zelf ontwikkeld, maar eind vorig jaar werd deze afdeling ondergebracht onder de nieuwe bedrijfsnaam Waymo. Google liet hiermee ook het idee varen om de Google Car te gaan ontwikkelen, zonder pedalen en zonder stuur. Waymo ontwikkelt voorlopig alleen de technologie waarmee een auto zelfrijdend wordt. Die technologie kan worden geĆÆmplementeerd in bestaande autoā€™s.
Lees ook: Waymo laat meeste patentclaims tegen Uber vervallen