Ook PSA rijdt met zelfrijdende auto door tolpoortjes

Twee dagen nadat Renault bekendmaakte zelfrijdende auto’s te testen bij tolpoortjes, meldt autogroep PSA (Citroën, Peugeot en DS) dat een van haar zelfrijdende auto’s al een tolpoort heeft gepasseerd in volledig autonome modus.

Vorige week woensdag heeft een Citroën C4 Picasso de tolpoortjes in Saint-Arnoult-en-Yvelines (nabij Parijs) doorkruist zonder hulp van een bestuurder. De test vond plaats tussen het gewone verkeer. De auto maakte gebruik van communicatie met de infrastructuur in en rond de poort. PSA werkt hiervoor samen met VINCI Autoroutes, beheerder van de de tolwegen in Frankrijk.

Complex

Rijden door een tolpoortje is een hele uitdaging voor een zelfrijdende auto. Auto’s rijden vaak willekeurig richting een loket en wisselen soms op het laatste moment nog van baan. Daarnaast ontbreekt een wegmarkering waarmee zelfrijdende auto’s normaal gesproken hun positie bepalen.

Om een autonoom voertuig succesvol door de poortjes te laten rijden, is een speciale communicatiesysteem opgezet. Zo wordt op 500 meter voor de tol van Saint-Arnoult (richting Parijs) een begeleidingssysteem ingeschakeld. De auto kan zo een voorgetekend traject volgen dat naar de tolpoort leidt. Op 300 meter voor de poortjes krijgt de auto informatie over het feit of de poort open is. Drie poorten van het tolstation zijn geschikt om autonome voertuigen te ontvangen.

‘Grote stap’

“Om voertuigen volledig autonoom te maken moeten ze worden aangesloten op slimme infrastructuur die we momenteel uitvinden”, zegt de voorzitter van VINCI Autoroutes, Pierre Coppey. “Samenwerking tussen autofabrikanten en mobiliteitsoperators is van essentieel belang. De snelwegen zijn een veilige infrastructuur en een prachtige testplaats.” Carla Gohin, directeur innovatie van PSA, stelt dat het passeren van een tolpoort in zelfrijdende modus een belangrijke stap voorwaarts is voor niveau 4 van autonoom rijden. “Dit experiment toont het potentieel dat realtime-communicatie tussen het voertuig en de weginsfrastructuur biedt.”

Renault

Twee dagen voor PSA een persbericht uitstuurde over de succesvolle test, kondigde Groupe Renault aan samen te werken met Sanef, een van de grootste snelwegbeheerders in Europa. De twee partijen willen eveneens de communicatie tussen autonome voertuigen en weginfrastructuur verder ontwikkelen.

Een van de projecten is het benaderen van tolpoorten. Vorig jaar startten zij al een pilot in Normandië langs de snelweg A13 met behulp van de door Sanef aangesloten infrastructuur (V2X). Hier worden zelfrijdende auto’s getest bij zowel de tolpoorten als bij wegwerkzaamheden. Renault en Sanef willen de testen nu uitbreiden. Het experiment in Normandië zal tot medio 2018 doorgaan.

Lees ook: Renault en Sanef testen zelfrijdende auto bij tolpoorten

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.