Renault Zoë

Renault en Sanef testen zelfrijdende auto bij tolpoorten

Renault Zoë

Groupe Renault is een samenwerking aangegaan met Sanef, een van de grootste snelwegbeheerders in Europa. De twee partijen willen de communicatie tussen autonome voertuigen en weginfrastructuur verder ontwikkelen. Een van de projecten is het benaderen van tolpoorten.

“Het maximaliseren van de veiligheid voor chauffeurs, passagiers en andere automobilisten met autonome auto’s vereist dat verschillende stakeholders in zowel de overheid als de particuliere sector samenwerken, met elk hun unieke expertise”, zegt Mathieu Lips, die het innovatieprogramma bij Renault leidt.

Tolpoorten

Een van de uitdagingen voor autonome auto’s zijn tolpoorten. Vorig jaar startten Renault en Sanef al een pilot in Normandië langs de snelweg A13 met behulp van de door Sanef aangesloten infrastructuur (V2X). Hier werden zelfrijdende auto’s getest bij zowel de tolpoorten als bij wegwerkzaamheden. Renault en Sanef willen de testen nu uitbreiden. Het experiment in Normandië zal tot medio 2018 doorgaan.

Bij het naderen van een tolpoort ontvangt het voertuig ongeveer 1 kilometer van tevoren informatie over welke poorten beschikbaar en geschikt zijn voor autonome voertuigen. Voordat de bestuurder de zone nadert, zal het voertuig zijn positie in de baan anticiperen en de snelheid aanpassen aan de snelheidsvoorschriften.

De uitdaging zit hem in het feit dat de wegmarkering ontbreekt. De autonome Renault-voertuigen volgen daarom virtuele lijnen van hd-kaarten. Ook kan de auto de omliggende voertuigen detecteren en eventueel zijn gedrag en zijn traject aanpassen. Zodra de markering op de weg weer aanwezig is, kunnen de auto’s hun route hervatten.

Lees ook: Renault investeert in simulatiesoftware voor zelfrijdende auto

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.