
WEpods blijven zeker drie jaar rijden in Gelderland
De ontwikkeling van zelfrijdend vervoer in Gelderland én in Duitsland wordt nog zeker drie jaar voortgezet. De Stuurgroep Interreg VA Euregio Rijn-Waal heeft de subsidieaanvraag voor het project International Automated Transport (IAT) gehonoreerd. IAT richt zich op vrachttransporten, pakketlogistiek en personenvervoer.
Het Rijk, provincies, twintig bedrijven uit Nederland en Duitsland, de Technische Universiteit Delft, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het Duitse IKEM kunnen dankzij de subsidie van 3,7 miljoen euro het budget verhogen tot ruim 8 miljoen euro. De partners betalen samen ruim 2,7 miljoen euro. Het resterende bedrag wordt ingebracht door de overheden van Noordrijn-Westfalen, het ministerie van Economische Zaken en de provincies Gelderland, Noord-Brabant en Overijssel.
Grensoverschrijdende testritten
De testritten en doorontwikkeling van de software van de WEpods in FoodValley gaan door. De voertuigen blijven tussen Ede en Wageningen rijden. Daarnaast komen er grensoverschrijdende testritten. Op vliegveld Weeze gaat getest worden met het vervoeren van mensen en pakketten en er komt een proef met autonoom rijdende trucks in konvooi.
Het Interreg-project heeft als doel het MKB in de grensregio te versterken en de mobiliteitsbranche en logistieke sector beter toe rusten voor markt van de toekomst. Het project is dus breder dan alleen de doorontwikkeling van de twee zelfrijdende WEpods. De ontwikkeling van wet- en regelgeving en veiligheid is en blijft een belangrijk thema, en het delen van kennis staat voorop. Dan gaat het over zowel techniek en software als over bredere maatschappelijke vragen, zoals het gedrag van mensen of hoe om te gaan met de grote hoeveelheden data die gebruikt worden bij zelfrijdend vervoer.
Lees ook: Gelderland: ‘Verkoop WEpods was altijd de bedoeling’