Appelscha test zelfrijdende auto’s met passagiers aan boord

In het Friese Appelscha gaan eind augustus twee autonome voertuigen rijden, met passagiers aan boord. Het gaat om een pilot van drie maanden. De gemeente Ooststellingwerf, waar Appelscha toe behoort, is initiatiefnemer van de pilot en denkt dat deze nieuwe vorm van vervoer zorgt voor betere bereikbaarheid en leefbaarheid van krimpregio’s.

De provincies Drenthe, Fryslân en Groningen delen deze visie, zien dezelfde kansen en willen Noord-Nederland daarom de komende jaren op de kaart zetten als dé pilotregio voor zelfrijdend vervoer. Die regio moet dan wel wedijveren met Gelderland, waar ook hard wordt gewerkt aan zelfrijdend vervoer, vooral met het WEpod-project in Wageningen. Daarvan werd onlangs bekend dat het ook mag starten met het vervoeren van passagiers.

Meerdere pilots

De drie noordelijke provincies zien de pilot in Appelscha als start om in praktijk ervaring op te doen voor meerdere tests de komende jaren. De vier partijen (drie provincies en gemeente Ooststellingwerf) leggen deze samenwerking eind augustus publiekelijk vast in een intentieverklaring. Dat is ook het moment waarop de pilot officieel van start gaat.

Naast eerdergenoemde voordelen zien de lokale overheden deze nieuwe vorm van openbaar vervoer als innovatieve verbinding tussen inwoners en voorzieningen. Tevens kan het de sociale mobiliteit vergroten en draagt het bij aan de verbetering van de leefbaarheid op het platteland. De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaf medio juni toestemming voor de pilot. Op het moment dat de shuttles arriveren, vinden de laatste keuringen plaats.

Infrastructuur

Het chauffeurloze voertuig kan communiceren met de infrastructuur. Daarom worden deze zomer infrastructurele maatregelen genomen op het 2,5 kilometer lange tracé waarover het autonome voertuig gaat rijden. Tijdens de ritten is er altijd een steward aanwezig in de auto, die in geval van nood het voertuig stil kan zetten. De shuttle rijdt alleen overdag en bij goed weer.

Bij de test wordt gebruik gemaakt van het voertuig EZ10 van Easymile, een producent van zelfrijdende auto’s. De EZ10 is volledig automatisch en rijdt op elektriciteit. Het heeft geen stuur en geen pedalen. Er is plek voor tien personen en het heeft een maximumsnelheid van vijftien kilometer per uur.

Lees ook: WEpod mag beginnen met het vervoeren van passagiers

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

5 reacties op “Appelscha test zelfrijdende auto’s met passagiers aan boord”

Joke Vermanen|07.09.16|09:12

Nou ik werd vanmorgen gewoon de berm in gedwongen! Niks stoppen hoor….

Joke de Ruijter|07.09.16|09:34

Levensgevaarlijk een auto die op het fietspad rijd waar mijn kleinkinderen moeten fietsen als ze naar en van school gaan. En zoals je al kunt lezen, stoppen is er niet bij je wordt gewoon gedwongen af te stappen en te zorgen dat je opzij gaat anders wordt je aangereden.

Joke de Ruijter|07.09.16|09:36

Levensgevaarlijk een auto op het fietspad wat toch al niet zo best is. Onze kleinkinderen moeten daar elke dag fietsen van en naar school en deze bus stopt gewoon niet. Je moet naast het fietspad gaan fietsen wil je er langs kunnen. Wie verzint er nu zoiets!

Casper de Ruijter|07.09.16|09:40

De shuttle maakt gebruik van een fietspad. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Daar horen geen auto’s. Bovendien blijkt dat de shuttle niet opzij gaat voor fietsers. Je moet stoppen en helemaal in de berm gaan staan wachten tot hij voor bij is. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren met kinderen die daar ook fietsen.
Dat kan ik geen vooruitgang noemen, maar een verdringen van de normale gebruikers van het fietspad waar het voor bedoeld is.

Arike Smit|08.09.16|14:57

Hij rijd op een fietspad waar ik met mijn kinderen moet fietsen. Het fietspad is hier echt te smal voor. Hij gaat niet aan de kant en wij moeten maar afstappen en door het gras lopen. Kan niet de bedoeling zijn. Verder hebben wij als automobilist voorrang om onze straat uit te komen. Echter moeten we nu ineens stoppen voor de shuttle. De situatie is nu erg onduidelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.