Dodelijke aanrijding met zelfrijdende Uber

Noodrem uitgeschakeld bij crash tussen Uber-auto en fietsster

Uber had het noodremsysteem van de zelfrijdende Volvo XC90 doelbewust uitgeschakeld op het moment van de dodelijke aanrijding met een fietsster. Dat blijkt uit de eerste bevindingen van de National Transportation Safety Board, die onderzoekt doet naar het ongeval. Uber zou de functie hebben uitgezet vanwege ‘grillig’ rijden.

Het fatale ongeval gebeurde 19 maart vlakbij Phoenix (Arizona). Een autonoom rijdende Volvo XC90 van Uber raakte daar een 49-jarige vrouw die overstak met haar fiets. Ze overleed later in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Op het moment van de fatale aanrijding reed de auto in de autonome modus, maar zat er wel iemand achter het stuur ter controle. Het gaat hier om een 44-jarige vrouwelijke medewerker van Volvo. De auto zou niet geremd hebben om het ongeval te voorkomen.

6 seconden

Op het moment van het ongeluk reed de Volvo 72 kilometer per uur. Uit het onderzoek blijkt tevens dat de auto de voetganger al zes seconden vóór de aanrijding had gedetecteerd met radar en Lidar. Eerst werd de voetganger geregistreerd als een onbekend object, vervolgens als een voertuig en tenslotte als een fietser, van wie de rijrichting niet kon worden voorspeld.

Op 1,3 seconden voorafgaand aan de aanrijding constateerde het systeem dat een noodrem noodzakelijk was. Volgens Uber zijn de noodremmanoeuvres uitgeschakeld wanneer de auto door de computer wordt bestuurd. Hiermee moet namelijk het ‘grillig, onregelmatige’ autorijden worden voorkomen. De inzittende van de Volvo was aangewezen om in te grijpen en actie te ondernemen. Het systeem is echter niet ontworpen om de operator te waarschuwen, aldus de Safety Board.

Onnodig remmen

Eerder lieten bronnen weten aan Amerikaanse media dat bij Uber, net als bij veel andere zelfrijdende auto’s, de software is ingesteld om ‘valse signalen’ op of bij de weg te negeren zodat er niet steeds onnodig geremd wordt. Maar in het geval van afgelopen maart negeerde de software te veel signalen, zodat de auto niet snel genoeg reageerde.

Deze week werd ook bekend dat Uber niet langer zelfrijdende auto’s door de straten van Arizona laat rijden. Na een dodelijk ongeluk besloot Uber onlangs het programma voor autonome voertuigen op te schorten, maar wel met de toezegging om hier na een aantal maanden weer mee te beginnen. Maar het bedrijf zegt nu besloten te hebben om in ieder geval in Arizona van de openbare weg te blijven.

Lees ook: Uber start geen nieuwe proeven met autonome auto’s in Arizona

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.