TU Delft toont nieuwste ontwikkelingen autonome mobiliteit
Een Twizy Remote, een slimme ambulance, een zelfrijdende rolstoel, een zelfrijdende prullenbak en een exoskelet. Leerlingen van de Technische Universiteit Delft en de Haagse Hogeschool toonden vorige week op het Researchlab Automated Driving Delft (RADD) hun meest recente projecten op het gebied van autonome mobiliteit.
Aanleiding hiertoe was de e-healthweek. Deze themaweek, die van 20 tot en met 26 januari plaatsvond, stond in het teken van nieuwe innovaties die ondersteuning bieden aan de zorgsector.
Het High Tech Centrum Delft (HTCD) koppelt sinds 2015 projecten van bedrijven aan leerprogramma’s van onderwijsinstellingen, waaronder de Haagse Hogeschool en het ROC Mondriaan. Afgelopen week werd er gekeken hoe patiĆ«nten in de zorgsector weer mobiel kunnen worden.
āMobiel makenā
āOp de RADD deden leerlingen verslag van de projecten waar ze mee bezig zijnā, vertelt Alwin Bakker van The Future Mobility Network. Zo passeerde de Twizy Remote de revue. Deze Renault wordt momenteel omgebouwd op het HTCD en kan op afstand worden bestuurd. Later zal de Twizy zelfrijdende functies krijgen, laat Bakker weten.
“Daarnaast was er een slimme ambulance. Het is belangrijk dat zelfrijdende auto’s weten wanneer een ambulance met optische en geluidssignalen in de buurt is”. Vrije doorgang voor voorrangsvoertuigen is belangrijk. Zo worden er al proeven gedaan om stoplichten op kruispunten optimaal in te stellen. De slimme ambulance is uitgerust met een GPS-systeem zodat een zelfrijdende auto de ambulance kan herkennen. Het RADD werkt hierbij samen met Ambulance Zorg Nederland. Ook met de chauffeurs is overleg in het kader van Talking Traffic. Die geven bijvoorbeeld aan niet gestoord te willen door techniek (terugmeldingen) als ze zich met hoge snelheid een weg door het verkeer moeten banen.
Leerlingen van de Haagse Hogeschool kwamen met een zelfrijdende rolstoel. Volgens Bakker kunnen dit soort ontwikkelingen daadwerkelijk iets bijdragen aan de zorgsector. “Technologie kan mensen weer mobiel maken. Dit geeft sommigen een bepaalde mate van vrijheid terug, die zij ooit verloren. Een mooi voorbeeld is het Exoskelet. Dit studentenproject zorgt ervoor dat mensen met een dwarslaesie weer kunnen lopen”.
Aankomende projecten
Volgens Bakker staan er komende tijd veel onderzoeken op het programma. In maart start de kennisinstelling met een onderzoek waarin er gekeken wordt hoe fietsers omgaan met zelfrijdende voertuigen. En er volgen meer projecten, zo stelt Bakker.
Lees ook: Promovendus TU Delft: haal rijverantwoordelijkheid weg bij bestuurder in peloton