Bosch en Daimler demonstreren bestuurderloos parkeren

Auto’s die zichzelf kunnen parkeren bestaan al een tijdje, maar binnenkort wordt hiermee ook een volwaardige dienst aan consumenten geboden. Mercedes-Benz heeft samen met Bosch de dienst ontwikkeld. Het is de bedoeling dat deze vanaf begin 2018 beschikbaar wordt in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart, al moet nog wel de juiste vergunning worden behaald.

Wat de twee bedrijven betreft is de auto die zichzelf parkeert een belangrijke stap op weg naar voertuigen die zich echt autonoom voortbewegen. In de meerlaagse parkeergarage in Stuttgart werd begin deze week het Automated Valet Parking gedemonstreerd, waarbij werd opgemerkt dat het de eerste oplossing in zijn soort is. Vanaf begin 2018 kunnen bezoekers van het Mercedes-Benz-museum op deze manier hun auto’s laten parkeren in de garage. Dat bespaart hen dan de nodige tijd.

In- en uitstappen

Bosch en Mercedes-Benz ontwikkelden een met de vaste infrastructuur communicerende oplossing voor auto’s die geautomatiseerd aanrijden. Mensen kunnen een auto reserveren die hen op een vaste plek in de garage van het museum ophaalt. Vervolgens rijden zij zelf met dit huurvoertuig naar hun bestemming. Aan het einde van de rit stappen ze op dezelfde plek weer uit, waarna de auto zichzelf parkeert. Het is de intelligente infrastructuur voor een meerlaagse parkeergarage die dit, in combinatie met voertuigtechnologie van Mercedes-Benz, mogelijk maakt.

Ver gekomen

“We gaan sneller richting autonoom rijden dan veel mensen vermoeden”, zo sprak Michael Hafner tijdens de demonstratie. Hij geeft leiding aan de divisie van Mercedes-Benz die zich met dit thema bezighoudt. “De parkeeroplossing in het museum laat op indrukwekkende wijze zien hoe ver we op dit gebied al zijn gekomen. Parkeren zal in de toekomst een geautomatiseerd proces zijn.” Volgens de autofabrikant is dit aanzienlijk eerder gerealiseerd dan ook het bedrijf zelf had verwacht.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.