Mercedes

Autonome Mercedes-Benz gaat rijden op netwerk Uber

Daimler en Uber gaan samenwerken in de levering en toepassing van zelfrijdende auto’s van Mercedes-Benz. De autofabrikant zal de komende jaren zijn autonome voertuigen in het ridesharing-netwerk van Uber gaan laten rijden. 

De samenwerking past voor Mercedes-Benz Cars in de nieuwe CASE-strategie, die staat voor connectiviteit, autodelen, elektrisch en autonoom vervoer. De autofabrikant ziet het partnerschap met Uber als een stap richting de toekomst van ridesharing en zelfrijdend vervoer. Daimler wil op dat vlak een pionier zijn. De nieuwe Mercedes-Benz E-klasse heeft als eerste in serie geproduceerde auto een testlicentie gekregen voor autonoom rijden in de Amerikaanse staat Nevada. Daimler Trucks is hard op weg een systeem voor zelfrijdende vrachtwagens te ontwikkelen.

Zelfrijdend vervoer

Ook taxi-dienst Uber zet sterk in op zelfrijdende auto’s en werkt aan het testen ervan op de weg. Dat gebeurt momenteel al in Pittsburgh en San Francisco, waar zelfrijdende Volvo’s via Uber kunnen worden geboekt. Uber’s Otto-divisie werkt eveneens aan zelfrijdende trucks. De kennis en ervaring die het bedrijf heeft met platforms voor altdelen en bezorging is voor autoproducenten als Daimler cruciaal in de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer. De partners verwachten dan ook wederzijds veel profijt te hebben van hun samenwerking.

“Aanbieders van mobiliteitsdiensten vormen een ideaal platform voor zelfrijdende technologie, en Uber is een marktleider als het om mobiliteitsplatformen gaat”, licht Dieter Zetsche namens Daimler toe. “De ware revolutie richting de toekomst van mobiliteit ligt in het combineren van de trends die wij CASE noemen: connectiviteit, autonoom vervoer, delen en elektrische voertuigen. En wij zullen zeker de drijvende kracht achter deze ontwikkelingen zijn.”

Handomdraai

Travis Kalanick, oprichter en CEO van Uber, voegt daar aan toe: “Zelfrijdende technologie draagt de belofte in zich om steden veiliger, schoner en toegankelijker te maken. Maar die toekomst bereiken wij niet alleen. Daarom openen we het Uber-platform voor autoproducenten zoals Daimler. Door onze technologische sterke punten te combineren, krijgen meer mensen in een handomdraai toegang tot betrouwbaar vervoer.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.