Mercedes-Benz

Mercedes-Benz mag gaan testen op openbare weg

Bron: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz mag op de openbare weg in en rondom Stuttgart gaan testen met autonome voertuigen. Daarmee kunnen zowel bestaande systemen worden getest als nieuwe mogelijkheden worden ontwikkeld, zo verwacht de autoproducent.

Voor Mercedes-Benz betekent de toestemming van de gemeente Stuttgart een belangrijke stap in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Technologie ontwikkelen en vervolgens testen in een afgesloten omgeving is immers één ding, maar het is vervolgens wel nodig om vast te stellen hoe het zelfrijdende voertuig zich in het dagelijkse verkeer gedraagt. Mercedes-Benz krijgt nu de kans om dat uitgebreid te onderzoeken.

Altijd bestuurder aan boord

De vloot autonome voertuigen, gebaseerd op de auto’s uit de V-klasse van de Duitse fabrikant, moet middels het testen op de openbare weg vooral gaan uitvinden hoe de nieuwste generatie sensoren in de praktijk presteert. Datzelfde geldt voor het Daimler Autonomous Vehicle Operating System, kortweg DAVOS.

Naast de lidar-sensoren (dat in principe werkt zoals radar, maar dan met licht) zijn de auto’s ook voorzien van de nieuwste technieken om bij te leren en processoren die tot op heden nauwelijks zijn gebruikt in de auto-industrie. Uit veiligheidsoverwegingen zal er in elke auto altijd een getrainde bestuurder aanwezig zijn, die kan ingrijpen als de situatie daar om vraagt.

Veel kennis voor DAVOS

Overigens is het niet de eerste keer dat Mercedes-Benz de zelfrijdende functies op zijn auto’s in de praktijk kan testen. In 2013 werd de reis die Bertha Benz 125 jaar eerder aflegde, van Mannheim naar Pforzheim, nog eens opnieuw gereden –  maar toen met een zelfrijdende auto. Tijdens die rit werd veel kennis opgedaan die nu in het DAVOS-systeem is verwerkt. Aan de ingenieurs achter dit project in 2013 werd onlangs de Reinhard von König-prijs voor technologische vooruitgang toegekend.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.