Consument wil korting op verzekering zelfrijdende auto
Zelfrijdende voertuigen en systemen voor rij-assistentie moeten het verkeer veiliger maken. Dat betekent in de beleving van veel mensen ook dat verzekeraars kortingen moeten bieden op het verzekeren van autonome voertuigen. Een flink deel van die mensen is ook bereid om voor zulke kortingen van verzekeraar te veranderen.
Dat blijkt uit een JD Power Pulse Survey over dit onderwerp onder ruim duizend Amerikanen. Het onderzoek werd in mei uitgevoerd. JD Power wilde achterhalen hoe de komst van zelfrijdende autoā€™s zich vertaalt in de houding en het gedrag van mensen inzake verzekeringen.
Zo bleek onder meer dat 22 procent van die consumenten voor zijn of haar volgende auto een model overweegt met zelfrijdende systemen of Driver Assist-systemen. Volledig zelfrijdend vervoer is er voorlopig nog niet, maar zoveel partijen strijden met elkaar om de primeur dat er over enkele jaren wel van die deels autonome autoā€™s worden verwacht.
Veiliger en goedkoper
Het onderzoek is ook ingegaan op de vraag waarom mensen de aanschaf van zoā€™n auto overwegen. Door iets meer dan een kwart werd het verkleinde risico op ongelukken genoemd. Net iets minder dan een kwart verwacht minder stress te hebben achter het stuur als het systeem de rijtaken voor een deel overneemt. En 15 procent denkt met de verzekering goedkoper uit te zijn.
Van de ondervraagde consumenten verwacht namelijk 40 procent dat verzekeraars kortingen gaan bieden op polissen voor (deels) autonome autoā€™s. Deze voertuigen worden immers geacht veiliger te zijn dan autoā€™s met bestuurders. Minder kans op ongevallen en schade moet dan in de beleving van veel consumenten leiden een lagere premie. En als een andere verzekeraar dan hun huidige die kortingen biedt, is ongeveer een kwart bereid om over te stappen.
Verantwoordelijkheid
De zelfrijdende auto voordelen kan dus voordelen bieden, zowel qua veiligheid als financieel. Blijkbaar zien mensen er ook een mooie manier in om de verantwoordelijkheid deels af te schuiven. Van de ondervraagden geeft 40 procent aan zich nog wel een beetje verantwoordelijk te zullen voelen als er een ongeluk gebeurt, maar bijna een kwart legt die verantwoordelijkheid volledig bij het systeem, de auto of de producent daarvan.
Lees ook: