Onderzoek: angst voor zelfrijdende auto neemt weer toe

Het vertrouwen in de veiligheid van autonome auto’s is gedaald, nadat enkele zelfrijdende voertuigen onlangs in de Verenigde Staten betrokken waren bij ongelukken. Eind vorig jaar zei 37 procent het best aan te durven om in een auto te stappen, waarin ze zelf niet hoefden te sturen. Dat is zes maanden later nog maar 27 procent. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek door het Amerikaanse AAA, een nonprofitorganisatie die zich inzet voor automobilisten en veiligere wegen en voertuigen.

Al in 2016 begon de AAA studies uit te voeren naar de gevoelens van mensen tegenover zelfrijdende voertuigen. Aan de 1000 eelnemers van het onderzoek wordt onder andere gevraagd of ze in een zelfrijdende auto zouden durven stappen, of ze de weg zouden willen delen met een zelfrijdend voertuig en in hoeverre ze behoefte hebben een autonome technologieën in hun volgende auto.

Ongevallen

Door de ongevallen blijkt nu dat het vertrouwen van automobilisten toch een klap heeft gekregen. “Autonome auto’s hebben het potentieel om de wegen beduidend veiliger te maken, maar klanten hebben erg hoge eisen op het gebied van veiligheid”, waarschuwt AAA-directeur Greg Bannon. Daarom kan een ongeluk grote impact hebben op de bereidheid van automobilisten om dit te accepteren.

De nonprofitorganisatie vindt het opvallend dat met name de gevoelens van jongeren flink beïnvloed worden door een ongeluk, zoals het dodelijke ongeval in Californië waarbij de auto tegen de vangrail klapte en de bestuurder om het leven kwam. Eind 2017 was meer dan 50 procent nog bereid om in een autonome auto te stappen, maar dat is gedaald tot slechts 36 procent.

Doorgaan testen

De AAA blijft voorstander van experimenten met zelfrijdende voertuigen, zelfs in drukke verkeerssituaties en lastige weersomstandigheden. Maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid, dus de organisatie pleit voor proeven die worden uitgevoerd met een gezond verstand, een eenduidig gebruik van termen en een classificatiesysteem, zodat het niet meer mogelijk is dat de systemen per ongeluk verkeerd gebruikt worden.

“Op dit moment bestaan er tientallen verschillende namen voor veiligheidssystemen in auto’s”, stelt Bannon. “Het is al lastig genoeg om te leren om te gaan met een zelfrijdende auto, zonder dat automobilisten de termen en de bijbehorende mate van autonomie zelf moeten ontcijferen.” Bovendien stelt de AAA voor dat veiligheidsmaatregelen moeten worden ontwikkeld voor de bescherming van passagiers in de auto en andere weggebruikers.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.