De Cruise AV van General Motors

Nederland en Michigan werken samen voor innovatie in auto-industrie

Nederland en de Amerikaanse staat Michigan tekenen woensdag in Amsterdam een samenwerkingsovereenkomst om innovatie in de auto-industrie te versterken. Het doel is samenwerking bevorderen tussen producenten van auto’s, auto-onderdelen en smart mobility-toepassingen. Dat moet onder andere het gebruik bevorderen van nieuwe technieken, zoals op het gebied van autonoom vervoer.

Nederland en Michigan zien volop mogelijkheden. Nederlandse ondernemers excelleren als hightech toeleverancier, ook als het gaat om smart mobility-toepassingen. Michigan vormt het hart van de auto-industrie in de Verenigde Staten, met grote producenten als General Motors en Ford.

Testcentrum

In de staat gebeurt veel rondom zelfrijdende auto’s. Zo rijden er zelfrijdende testauto’s van Waymo rond. Ook opent er bij de Kettering University in Michigan deze zomer een testcentrum voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. De accommodatie is een samenwerking tussen de Amerikaanse universiteit en autofabrikant General Motors.

Er liggen volgens de partijen kansen om de voorbereiding, toelevering en productie van auto(-onderdelen) beter op elkaar af te stemmen. Ook zijn er mogelijkheden om meer gebruik te maken van innovatieve technologieën, zoals op gebied van zelfsturende auto’s.

Historische banden

De overeenkomst wordt getekend door staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) en gouverneur Rick Snyder (Michigan). Dat doen ze op het hoofdkantoor van navigatie-leverancier TomTom in Amsterdam. De ondertekening wordt eveneens bijgewoond door Peter Hoekstra, ambassadeur van de Verenigde Staten in Nederland.

Nederland en Michigan hebben sterke historische en economische banden, benadrukken beide ondertekenaars. 515.000 Amerikanen van oorspronkelijk Nederlandse afkomst wonen in de staat. De jaarlijkse export naar Nederland bedraagt meer dan 330 miljoen dollar.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.