Parkshuttle, Rivium

Rotterdam wil vanaf 2030 met zelfrijdende trams en metro’s rijden

De gemeente Rotterdam wil inzetten op zelfrijdende metro’s, trams en auto’s om de stad bereikbaar te houden. Hiermee kan het metronetwerk beter benut worden omdat metro’s vaker kunnen rijden. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van Mobility as a Service. Op de zogenaamde first of last mile van een reis zou een reiziger kunnen kiezen voor een zelfrijdend voertuig.

Dit blijkt uit een visie voor het openbaar vervoer tussen 2018 en 2040 die de gemeente Rotterdam deze week heeft gepresenteerd. De gemeente wil flink inzetten op innovatie en het OV verbeteren. Alleen op die manier blijft de stad bereikbaar, als het drukker wordt. “De weg moet worden geplaveid voor automatisch rijden in de metro, zero-emissie voor de bus, Mobility as a Service (MaaS) en het inzetten van zelfrijdende auto in het openbaar vervoer.”

Autonome metro’s

Volgens de gemeente kunnen zelfrijdende metro’s worden ingezet als het huidige materieel vervangen moet worden. “Automatische metro’s zijn een reeds wereldwijd bewezen techniek.” Dit is bovendien goed voor de capaciteitsopgaven op het metronet. Zelfrijdende metro’s kunnen namelijk dichter op elkaar rijden, waardoor er elke 100 seconden een metro zou kunnen vertrekken. Bovendien gaan hierdoor de personeelskosten omlaag en de inkomsten omhoog, omdat er reizigersgroei verwacht wordt.

De gemeente hoopt ook (deels) autonome trams in te kunnen zetten. Er wordt gedacht dat het eenvoudiger is om zelfrijdende voertuigen over rails te laten reizen, omdat hiermee altijd een vaste route gereden wordt en er minder contact is met ander wegverkeer. Tussen 2025 en 2030 zijn de huidige trams aan vervanging toe en ziet de gemeente mogelijkheden voor zelfrijdende trams.

Zelfrijdende auto

Ook in het wegverkeer ziet de gemeente mogelijkheden met zelfrijdend vervoer, ondanks de twijfel over het precieze moment dat zelfrijdende auto’s werkelijk geïntegreerd kunnen worden in het normale verkeer. Rotterdam ziet vooral kansen voor het delen van zelfrijdende voertuigen op de first & last mile.

“Met de huidige staat van de techniek en de verwachte ontwikkeling in de komende jaren zullen zelfrijdende voertuigen vooral kansen bieden op de uitlopers van het netwerk waar de verkeersomstandigheden veelal rustig zijn. Momenteel worden er in de regio door de MRDH pilots met zelfrijdende voertuigen opgezet om de potentie verder te verkennen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.