Eerste betaalde ritten met zelfrijdende taxi

In Japan rijdt sinds deze week een dienst met zelfrijdende taxi’s waar passagiers ook daadwerkelijk voor hun ritjes moeten betalen. In 2020 moet deze vervoersdienst volwaardig draaien tijdens de Olympische Spelen in Tokio. De partijen achter dit vervoer claimen de wereldprimeur te hebben.

Het gaat om ZMP, dat autonome voertuigtechnologie ontwikkelt, en Hinomaru Kotsa. Het testen van zelfrijdende auto’s in het kader van taxidiensten en andere vormen van vervoer komt al vaker voor. Maar volgens de Japanse bedrijven is deze test de eerste waarbij passagiers ook echt betalen voor het vervoer, waarmee weer een stap naar de uiteindelijke praktijk wordt gezet. Deze pilot ging afgelopen maandag van start en loopt nog tot en met 8 september.

Bestuurder houdt toezicht

Overigens kent de proef nog een beperkte omvang. En feitelijk is ook het taxi-aspect nog niet volwaardig, want het voertuig in kwestie rijdt volgens een vaste route tussen Ottemachi en Roppongi. Vier maal per dag maakt de minibus een rondrit tussen twee locaties die ongeveer 5 kilometer uit elkaar liggen. Passagiers boeken de rit op hun smartphone en betalen voor een enkele reis 1500 yen, omgerekend zo’n 11,50 euro.

De voertuigen worden door de technologie aan boord zelf gestart. Ook het rijden, draaien en stoppen gaat autonoom. Wel zijn er altijd twee mensen aan boord die in de gaten houden of alles goed verloopt. Zij worden geacht in te grijpen als het mis dreigt te gaan. Dat is vooralsnog niet aan de orde geweest. Tegenover Japan Today verklaart een passagier dat de rit zo soepel verliep dat hij al snel niet meer doorhad in een zelfrijdende taxi te zitten.

Olympische Spelen 2020

Dat Japan nu met deze betaalde autonome vervoersdienst bezig is, komt niet uit de lucht vallen. Natuurlijk wordt er door allerlei marktpartijen in heel veel landen aan zelfrijdende technologie gewerkt, maar in Japan vinden over twee jaar de Olympische Spelen plaats en het land wil dan echt een volwaardige autonome vervoersdienst kunnen aanbieden. De test die nu plaatsvindt is een voorbeeld op zeer kleine schaal van wat in 2020 gemeengoed moet zijn.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.