Provincie Noord-Holland onderzoekt effecten zelfrijdende auto

Fahrerloses Parken im realen Verkehr: Weltpremiere im Parkhaus des Mercedes-Benz Museums. Per Smartphone-Befehl fahren Autos fahrerlos in einen zugewiesenen Stellplatz, ohne dass der Fahrer das Manöver noch überwachen muss. Möglich wird das fahrerlose Parken mithilfe einer intelligenten Parkhaus-Infrastruktur von Bosch im Zusammenspiel mit der Fahrzeugtechnik von Mercedes-Benz. Driverless parking in real-life traffic: World premiere in the multi-storey car park of the Mercedes-Benz Museum. Cars proceed without a driver to an assigned parking space in response to a command issued by smartphone, without any need for the driver to supervise the manoeuvre. Driverless parking is made possible by an intelligent multi-storey car park infrastructure from Bosch in conjunction with the vehicle technology from Mercedes-Benz.

De Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam laten de gevolgen van de komst van de zelfrijdende auto onderzoeken. Het onderzoek richt zich op de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de provincie in relatie tot de komst van de zelfrijdende auto. Advies- en ontwerpbureau Arcadis en TNO voeren het onderzoek uit. 

De provincie Noord-Holland investeert de komende twee jaar 11 miljoen euro in smart mobility. Dit zijn alle slimme technieken die toegepast worden in het verkeer. De investering moet bijdragen aan een betere bereikbaarheid en aan een leefbare omgeving.

Onderzoek

De studie is bedoeld om in te spelen op de toekomst. Er wordt onder meer gekeken wat de provincie moet doen met de ontwikkeling van het wegennet. Daarnaast wordt er gekeken wat voor invloed zelfrijdende voertuigen hebben op het openbaar vervoer. Het onderzoeksinstituut Arcadis TNO test verschillende scenario’s waarbij kansen voor en bedreigingen van de komst van zelfrijdend vervoer in kaart worden gebracht. De organisaties hopen in februari 2018 al conclusies te hebben.

Hack the road

Eerder dit jaar hield de Provincie Noord-Holland een wedstrijd waarin deelnemers zelfrijdende auto’s zo goed mogelijk moesten voorzien van actuele verkeersinformatie. Op het circuit van Zandvoort kregen de teams 48 uur de tijd om een systeem te bouwen waarmee op provinciale wegen verkeersinformatie overgebracht kon worden naar de zelfrijdende auto.

Aan ‘Hack the Road’ deden in totaal veertien teams mee. De winnaars hadden een systeem ontwikkeld met sensoren in de weg. Het winnende team kreeg een reis naar Californië, zodat ze hun prototype aan geïnteresseerde overheden, bedrijven en universiteiten konden presenteren.

Lees ook: Strijd om beste informatiesysteem voor zelfrijdende auto

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.