Eerste bestuurderloze metro in China gaat bijna rijden
De eerste bestuurderloze metro in China gaat eind dit jaar rijden in hoofdstad Peking. Tien stations op de Yanfanglijn in het zuidwesten van de stad zullen met het nieuwe systeem worden bediend.
De testritten zijn momenteel in volle gang. Al vanaf juni dit jaar bewogen de eerste zelfrijdende metro’s over de lijn, om een zo veilig mogelijke operatie neer te zetten wanneer de eerste officiële diensten van start gaan. Hoewel een definitieve datum nog niet is genoemd, lijkt de opening van de lijn binnen twee maanden reëel.
Systemen
Zestig metrotreinen met elk acht compartimenten zullen over de 14.4 kilometerlange lijn gaan rijden. In elke metro kunnen 1,262 passagiers vervoerd worden. De bestuurderloze metro kan met tachtig kilometer per uur over het spoor, terwijl het de situatie op dat spoor nauwkeurig analyseert. Hierdoor is het een veiliger systeem dan een metro bestuurd door een persoon, vertellen de fabrikanten.
Het gehele systeem is in China ontwikkeld. De lijn is uitgerust met communications-based train control (CBTC), geleverd door Beijing Traffic Control Technology. Het materieel wordt geleverd door de Chinese fabricant CRRC, terwijl Huawei verantwoordelijk is voor de seingevings- en telecommunicatievoorzieningen, in de vorm van LTE-toepassingen.
Hoewel op de Yanfanglijn straks de eerste bestuurderloze metro in China rijdt, is het niet de eerste zelfrijdende metro in Azië. Ook in Hong Kong, Singapore en Japan rijden bestuurderloze metro’s.