Uber test zelfrijdende auto in futuristische wijk
Uber test eigen zelfrijdende auto’s in de nagebootste wijk Almono in het Amerikaanse Pittsburgh. Het testgebied heeft rotondes, geparkeerde auto’s, en poppen die onvoorspelbaar de weg over steken. Alhoewel de testauto’s autonoom zijn, is er nog wel altijd een chauffeur aanwezig die kan ingrijpen.
Almono is 11.000 vierkante meter groot. Uber heeft een vergunning ingediend voor het vergroten van de capaciteit naar 20.000 vierkante meter.
Zelfstandige auto trainen
De tests bereiden zelfrijdende auto’s voor op totaal onverwachte verkeerssituaties, vertelt Rick McKahan in Business Insider. “We simuleren situaties die extremer zijn dan verkeerssituaties die bestuurders dagelijks tegenkomen. Voetgangers kunnen zomaar voor de auto springen, maar ook zijn er bewegende obstakels zoals andere auto’s.” Daarnaast staan er containers op het terrein die dienen als gebouwen en het zicht van de auto bemoeilijken.
De proefritten zijn niet alleen bedoeld voor de zelfrijdende auto’s maar ook voor het opleiden van zogeheten ‘verhicle operators’ die het voertuig bedienen wanneer het mis gaat. De training tot ‘vehicle operator’ duurt drie weken en is volgens Uber extreem zwaar. Naar eigen zeggen zijn er honderden chauffeurs die dit traject succesvol hebben doorlopen. Nadat het traject op Almono succesvol is afgerond, zullen de testritten vervolgd worden op de openbare weg.
Uber in opspraak
Uber kwam eerder in opspraak tijdens het testen van de zelfrijdende auto in de staat California. Een menselijke taxichauffeur maakte een filmpje van een Uber-taxi die door een rood licht reed, op het moment dat er al een voetganger begonnen was aan de oversteek over een zebrapad.
In maart was een zelfrijdende auto van Uber betrokken bij een ongeval waarbij een auto over de kop sloeg. In beide gevallen was het bedrijf Uber niet verantwoordelijk, maar het laat wel zien dat er altijd nog een bestuurder aanwezig moet zijn.