Chauffeurloze shuttledienst Brussels Airport stap dichterbij
De Lijn heeft vijf partijen geselecteerd voor de bouw van een vervoersysteem met zelfrijdende shuttlevoertuigen op Brussels Airport. De shuttles zullen over drie jaar zowel werknemers als reizigers vervoeren tussen verschillende belangrijke locaties op de terreinen van de luchthaven.
De middels een Europese aanbesteding geselecteerde kandidaten zijn 2GetThere, EasyMile, Local Motors, Navya met Keolis/Staca, en VDL samen met Siemens. Deze bedrijven zullen het bestek ontvangen, waarna zij een offerte mogen indienen. In het najaar van 2017 wordt de constructeur gekozen die het project mag uitvoeren. In 2018 worden de voertuigen ontwikkeld en getest, waarna ze vanaf 20189 moeten gaan rijden.
Interactie met verkeer
De voertuigen zullen rijden zonder chauffeur, maar onder toezicht van een dispatcher. Deze kan ingrijpen als de situatie daar om vraagt. Op grote delen van het traject rijden de shuttles in gemengd verkeer en dus in interactie met alle overige aanwezige weggebruikers. De luchthaven is ideaal als testomgeving omdat de vervoersvraag voor korte trajecten er groot is en omdat het verkeer er minder complex is dan in de stad. Om de complexiteit verder te verlagen, zal ook de weginfrastructuur aangepast worden.
De voorgestelde trajecten liggen op privéterrein van Brussels Airport, maar zijn grotendeels toegankelijk voor alle verkeer. Ze zullen het bus- en treinstation aan de luchthaventerminal verbinden met de bedrijvenzone aan vrachtluchthaven Brucargo. De Lijn werkt in dit project dan ook samen met haar partner Brussels Airport Company. Beide bedrijven dragen gezamenlijk de kosten.
Duizenden reizigers
CEO van Brussels Airport Company Arnaud Feist: “Als intermodale hub waar verschillende transportmogelijkheden elkaar kruisen, werkt Brussels Airport graag mee aan projecten die de mobiliteit op en rond de luchthaven kunnen verbeteren. Het voordeel van de automatische shuttle is dat duizenden reizigers en werknemers er op elk uur van de dag gebruik van kunnen maken.”
“Veiligheid staat voorop, zowel voor de gebruikers van de zelfrijdende shuttles als voor de andere weggebruikers”, zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. “De dispatcher kan tussenbeide komen bij onverwachte omstandigheden of problemen, en de snelheid van de shuttles zal relatief laag zijn. Toch halen ze een minimale commerciële snelheid van 17 kilometer per uur.” De Lijn voert ook besprekingen met de overheid over een wettelijk kader voor de zelfrijdende shuttles.