Nederland wereldwijd nummer 1 in uitrollen zelfrijdende mobiliteit
Nederland eindigt vóór autolanden als China, Duitsland en de Verenigde Staten in het uitrollen van zelfrijdende mobiliteitsconcepten. Ons land scoort uitstekend op onderdelen als interesse bij consumenten, digitalisering, een ontvankelijke overheid en elektrische oplaadmogelijkheden. Dit blijkt uit de resultaten van de tweede editie van de Automotive Disruption Radar, een analyse van adviesbureau Roland Berger naar de verregaande transitie van mobiliteit in autolanden en -industrieën wereldwijd.
Voor dit onderzoek zijn onder andere elfduizend consumenten ondervraagd in elf landen, namelijk China, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, India, Italië, Japan, Singapore, Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Nederland. De belangrijkste verschuivingen ten opzichte van de eerste editie uit april 2017 zijn te herleiden naar veranderende consumenteninteresse, nieuwe technologie en aangepaste wetgeving in individuele landen. Specifiek in deze drie categorieën (van de vijf die Roland Berger monitort) lopen China, Zuid-Korea en Singapore intussen voorop.
Experimenten
Laatstgenoemde hief wetgevingsblokkades op voor autonoom rijden en startte experimenten met zelfrijdende toeristenbussen en chauffeurloze trucks. Zijn deze pilots succesvol, dan kan de stadstaat deze innovaties in verkeers- en mobiliteitsconcepten wereldwijd gaan claimen.
“De toekomst behoort toe aan het autonoom rijden. De race is nog steeds open: Azië accelereert, maar Nederland heeft zeer goede kaarten,” zegt René Seyger, senior partner bij het Amsterdamse kantoor van het consultancybedrijf. “Nederland doet het bijzonder goed, doordat de overheid hier ontvankelijk is voor experimenten, maar ook door de jarenlange subsidie voor elektrisch rijden en door de adequate uitrol van oplaad- en digitale infrastructuur.”
Dieselschandaal
“Bovendien hebben wij geen gevestigde automarkt zoals in Duitsland. Daar zijn ze momenteel vooral druk met het beperken van de schade aan de auto-industrie na het recente dieselschandaal. Dat remt de transitie tijdelijk enorm. Een gemiste kans,” aldus Seyger.
China rukt nadrukkelijk op in de overall ranking: bij de vorige editie stond het land nog op plaats zeven, dit keer dus op plaats twee. Het land scoort goed op veranderingen in wet- en regelgeving die autonoom rijden mogelijk moeten maken. Daarbovenop worden nieuwe testcircuits aangelegd en specifieke (autonome) modellen in afzienbare tijd goedgekeurd.
Ideale proeftuin
“Als Duitsland, Nederland en andere Europese landen mee willen blijven spelen, moeten ministeries en lokale wetgevers snel nieuwe verkeers- en mobiliteitsconcepten gaan ondersteunen. Dat begint met het opzetten van internationale consortia die voortvarend werken aan autonoom rijden. Ons land is compact, en daarmee een ideale proeftuin voor een dergelijk consortium.”
Lees ook: Nederland krijgt miljoenen van Brussel voor innovatieve verkeerstechniek