Lyft taxi (bron: Lyft press kit)

Directeur Lyft: ook in zelfrijdende taxi’s menselijke chauffeurs nodig

Taxidienst Lyft zet weliswaar steeds meer in op zelfrijdende auto’s om taxivervoer te verzorgen, maar dat betekent niet dat er binnen het bedrijf op termijn geen ruimte meer is voor menselijke chauffeurs. Dit zei de Taggart Matthiesen, de directeur bij Lyft die zich bezighoudt met zelfrijdende voertuigen, in een interview voor Recode Decode.

Taxidienst Lyft is te vergelijken met het bekendere Uber. “Chauffeurs maken altijd onderdeel uit van onze familie; zij vormen de kern van de diensten die wij bieden”, aldus Matthiesen. Hij benadrukt dat Lyft rekening houdt met de menselijke chauffeurs wanneer er nagedacht wordt over een toekomst met zelfrijdende voertuigen.

Chauffeurs

“Technologie zal ons uiteindelijk in staat stellen om extra diensten aan te bieden in ons platform”, meent de directeur. Daarbij wil het bedrijf de chauffeurs betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe services die Lyft kan toevoegen aan de huidige diensten. Hij liet weten dat er binnen Lyft een adviesraad bestaat, die proactief nadenkt over de toekomst van menselijke chauffeurs waneer zelfrijdende auto’s realiteit zullen worden.

Het is niet 100 procent zeker dat de toekomstige taxivloot van Lyft 100 procent autonoom zal worden, relativeert Matthiesen. Verder komt daar nog bij dat zelfs in volledig autonome vloten er menselijke handen nodig kunnen zijn. “We kunnen een vervoersdienst aanbieden aan reizigers die bijvoorbeeld naar de dokter moeten omdat een been in het gips zit. Maar zelfs in een autonome wereld is nog iemand nodig in het voertuig, die deze persoon kan assisteren. We doen meer dan alleen de personen van A naar B vervoeren.”

Voordelen zelfrijdend

Volgens de directeur hebben zelfrijdende voertuigen drie voordelen. Zo zorgt dit voor een betere verkeersveiligheid en goedkopere ritten. Bovendien kan Lyft met een vloot autonome taxi’s gemakkelijker de schaal vergroten waarop het bedrijf werkt. De goedkopere ritten zijn volgens hem echter geen gevolg van het ontbreken van personeelskosten, omdat er geen chauffeurs meer worden ingezet. “De prijzen voor taxiritten kunnen goedkoper worden omdat we kunnen optimaliseren. Zelfrijdende voertuigen kunnen 60 tot 80 procent van de tijd effectief ingezet worden.”

Onlangs werd bekend dat Lyft een eigen divisie opstart voor het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s. Daarmee volgt het Amerikaanse vervoersbedrijf in de voetstappen van Uber. Hiervoor wil de taxidienst samenwerken met andere partijen. De gedachte is dat verschillende partijen van elkaar kunnen leren.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.