Lyft

Uber-concurrent Lyft start met eigen divisie voor zelfrijdende auto

Bron: Lyft mediakit

Lyft gaat een eigen divisie opstarten voor het ontwikkelen van software voor zelfrijdende auto’s. Het Amerikaanse vervoersbedrijf wil daarbij samenwerken met andere bedrijven om zo de komst van autonome technologie te versnellen. De komende weken moet de divisie al van start gaan, waardoor momenteel hard wordt gezocht naar geschikt personeel.

De vervoerder is een soortgelijk bedrijf als het bekendere Uber. Laatstgenoemde gelooft ook in autonoom vervoer, maar het ontwikkelen van de soft- en hardware is vooral een soloproject. Lyft hanteert een andere strategie. Het bedrijf wil juist samenwerken, omdat verschillende partijen van elkaar kunnen leren, is de gedachte.

General Motors

Zo werden in het verleden partnerschappen afgesloten met onder meer Google-zusterbedrijf Waymo en het bedrijf nuTonomy. Ook wordt samengewerkt met de Britse autoproducent Jaguar-Land Rover en met Amerika’s grootste voertuigfabrikant General Motors, schrijft de Amerikaanse krant New York Times.

De divisie moet worden gehuisvest in Palo Alto, in de Amerikaanse staat Californië, en draagt de naam Level 5 Engineering Center. De term ‘level 5’ heeft betrekking op het zelfrijdend vermogen van een voertuig. Level 5 is het hoogste niveau en betekent dat de auto volledig zelf kan rijden. Het bedrijf is niet geïnteresseerd in het zelf produceren van een auto. Het wil vooral hard- en software ontwikkelen die andere bedrijven in hun voertuig kunnen inbouwen.

Kernactiviteit

Lyft benadrukt dat het ontwikkelen van zelfrijdende techniek geen bijzaak is, maar een kernactiviteit. Op termijn moet een aanzienlijk deel van de vloot autonoom kunnen rijden. Daarbij maakt de aanbieder van vervoersdiensten gebruik van een zogeheten hybride strategie, met zowel menselijke chauffeurs als automatisch rijdende voertuigen.

Als een rit door een zelfrijdende auto kan worden uitgevoerd, kiest Lyft voor die optie. Is de af te leggen route niet haalbaar voor een autonoom voertuig, wordt gebruik gemaakt van een reguliere chauffeur. Eerder gaf het bedrijf aan te verwachten dat over vijf jaar het merendeel van zijn ritten wordt afgelegd met zelfrijdende auto’s.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.