Pittsburgh en Uber twisten over gebroken afspraken

Het is bijna een jaar geleden dat Uber en de Amerikaanse stad Pittsburgh aankondigden dat Uber hier een zelfrijdende vervoersdienst ging aanbieden. Voor het eerst zouden zelfrijdende auto’s commercieel worden ingezet voor het vervoer van passagiers, zonder een vooraf vastgestelde route. Circa negen maanden na de start van deze vervoersdienst zijn de twee partijen echter in ruzie verwikkeld, omdat Uber zich niet aan de afspraken zou houden en de stad niet voldoende heeft geholpen met het bereiken van de gewenste doelen.

Volgens Pittsburgh heeft taxidienst niet geleverd wat vooraf was beloofd. Zo vraagt het bedrijf tegenwoordig geld voor de ritten in de zelfrijdende voertuigen, terwijl die in ogen van de gemeente gratis zouden blijven. Bovendien zou Uber de steun hebben ingetrokken voor een subsdie-aanvraag van de federale overheid om het transportsysteem in de stad te hervormen en verder zou Uber geen lokale mensen hebben aangenomen.

Afspraken

De Amerikaanse krant The New York Times meldt dat de stad daarom nu allesbehalve blij is met Uber, al lijkt nog onduidelijk wie de schuld op zich moet nemen voor de huidige problemen. Een van de problemen is namelijk dat de burgemeester geen schriftelijke afspraken gemaakt lijkt te hebben met Uber. Critici noemen dit een gemiste kans en verzoeken Uber nu dringend op de verkeersdata die zij hebben verkregen door het rijden met de autonome voertuigen te delen. Uber zegt dit later dit jaar ook te willen doen, maar ambtenaren in Pittsburgh vrezen op basis van de data die Uber heeft geboden aan andere steden dat dit onvoldoende zal zijn.

De burgemeester van Pittsburgh meent dat de stad zich wel degelijk aan zijn beloftes heeft gehouden, maar andersom niet. “Wanneer het aankomt op onze visie over de wijze waarop zelfrijdende auto’s het vervoer van onze inwoners en de planeet kan verbeteren, luisterde Uber daar niet naar”, aldus Bill Peduto. Uber is het niet helemaal eens met de kritiek en zegt nog steeds te wachten op afspraken waarin de stad duidelijk aangeeft welke verpllichtingen het verwacht van Uber. Bovendien zijn er wel degelijk nieuwe banen gerealiseerd. Maar het bedrijf zegt tevens de verslechterde relaties met de stad graag te willen verbeteren.

Leermoment

De problemen in Pittsburgh zijn voor andere steden en organisaties een indicatie dat de samenwerking tussen een publieke en private organisatie niet altijd gemakkelijk is, omdat Uber een andere insteek heeft, namelijk geld verdienen. “Wij hebben hiervan geleerd dat we de behoeftes van een stad op voorhand al moeten presenteren”, aldus Linda Bailey, de directeur van de National Association of City Transportation Officials.

Uber gebruikt voor de vervoersdienst in Pittsburgh verschillende Volvo’s, die zijn uitgerust met een verscheidenheid aan apparatuur, zoals camera’s, sensoren, radarsystemen en GPS-apparatuur. Wie in Pittsburgh gebruik wil maken van de vervoersdienst, kan via zijn smartphone een rit bestellen met de SUV’s van Volvo. Ondertussen biedt Uber dit ook in andere Amerikaanse steden aan.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.