BAM en HARDT bouwen testbaan voor Hyperloop in Delft

In Delft komt een testbaan voor de Hyperloop. Dat zijn samenwerkende partijen BAM en de start-up HARDT maandag overeengekomen. De testbaan is dertig meter lang. Ondernemingen die zich richten op de ontwikkeling van het Hyperloop-concept van Elon Musk schieten op dit moment als paddestoelen uit de grond. Begin dit jaar kondigde het Amerikaanse bedrijf Hyperloop Transportation Technologies de bouw aan van een 1 kilometer lange testbaan in Toulouse.

BAM en HARDT voerden eerst een haalbaarheidsstudie uit op het traject van de Zuiderzeelijn. Hoewel ze geen uitspraken deden over de uitkomsten van het onderzoek, zouden de resultaten de doorslag hebben gegeven om met elkaar te willen samenwerken.

De testbaan van dertig meter is volgens de bedrijven lang genoeg om de meest kritische systemen van de Hyperloop te kunnen testen. Binnen vier jaar moet er een volledig operationeel testtraject van meerdere kilometers komen. “De ervaring die deze eerste testfaciliteit ons geeft, draagt enorm bij aan deze ontwikkeling om in de nabije toekomst daadwerkelijk hyperloop- netwerken te kunnen aanleggen”, aldus directeur Tim Houter van HARDT.

Investeren in nieuwe technologie

Directeur Rob van Wingerden van BAM: “Het realiseren van onze ambities vereist dat we investeren in nieuwe technologie en de samenwerking zoeken met innovatieve, ondernemende partners, zoals HARDT Global Mobility. Daarom zetten we de bij BAM aanwezige expertise en ervaring graag in voor de totstandkoming van deze eerste hyperloop-testfaciliteit in Europa.”

Het studententeam Delft Hyperloop won in januari van dit jaar de SpaceX Hyperloop Pod competitie van Elon Musk in Los Angeles. Een deel van het studententeam is verdergegaan in de start-up HARDT. De Hyperloop Pod Competition is opgezet door Elon Musk die met de wedstrijd de ontwikkeling van een revolutionaire vorm van snel en energiezuinig transport stimuleren, waarbij mensen en goederen met een snelheid van ruim duizend kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.