Opel, automated driving, autopilot, autonoom

‘Nieuwe Duitse wet voor autonoom rijden is een schande’

Foto: Opel

Het gelijkschakelen van zelfrijdende systemen en menselijke bestuurders in de nieuwe Duitse verkeerswet is een schande. Dat stelt de Süddeutsche Zeitung in een commentaar. De auteur vindt het onbegrijpelijk dat de Duitse politiek het wetsvoorstel heeft goedgekeurd, mede omdat de zelfrijdende techniek nog volop in ontwikkeling is. De wet zou diverse risico’s met zich meebrengen.

Vorige week werd een wetswijziging goedgekeurd in Duitsland, waarin een zelfrijdend systeem ook als bestuurder kan worden gezien. Dit moet de opkomst van autonome rijsystemen een impuls geven. Diverse grote Duitse autobouwers investeren fors in autonome techniek en de overheid zou graag zien dat de eigen auto-industrie wereldwijd voorloper is op dit gebied. Minister van Verkeer Alexander Dobrindt noemde het al de ‘meeste moderne verkeerswet van de wereld’.

Risico

De schrijver van het artikel in de Duitse krant is minder enthousiast en zet grote vraagtekens bij de nieuwe regels. De rechtendocent vindt het onbegrijpelijk dat techniek die nog niet is uitgekristalliseerd, nu al in wetgeving is omgezet op kosten en risico van de gebruiker, ter meerdere eer en glorie van de minister. Hij noemt het een schande dat andere kabinetsleden akkoord zijn gegaan met de nieuwe regels.

De nieuwe wet is allereerst een ‘aanslag op het wegverkeer’. Ten tweede wordt de aansprakelijkheid volledig bij de autorijder gelegd en niet bij de fabrikanten. Ten derde is de nieuwe wet een 22 pagina’s tellend verkoopverhaal voor zelfrijdende voertuigen. Daarnaast staat de wet vol met grootspraak van de Duitse minister. De wet had in zijn huidige vorm nooit goedgekeurd mogen worden, vindt hij.

Veilige rit

De verkeersminister is echter van mening dat het mogelijk moet worden om tijdens het autorijden e-mail te checken of op internet te surfen, terwijl het autonome systeem zorgt voor een veilige rit. De bestuurder is volgens de nieuwe regels alleen verplicht het stuur in handen te nemen als de techniek faalt. Wel is er een blackbox aanwezig.

Lees ook: Automatisch rijden goedgekeurd door Duitse politiek

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.