Autonoom varen oplossing voor personeelstekort scheepvaart

Voor eenmalig gebruik (gebruikt!)

Autonoom varen is goedkoper, veiliger en kan een oplossing vormen voor het dreigende personeelstekort in de scheepvaart. Deze voordelen zijn volgens wetenschappers van de TU Delft verbonden aan varen zonder dat hiervoor menselijk handelen nodig is. Zij zien wel iets in een stapsgewijze automatisering van het proces. Eerst moet er dus gewerkt worden aan onbemand varen, waarbij geen bemanning meer nodig is aan boord, maar nog wel iemand aan de wal het schip bestuurt. 

De TU Delft is koploper in het onderzoek naar autonoom varen in Nederland en werkt nauw samen met de scheepvaartwereld. Er worden al flinke stappen gezet in die richting, laat Robert Hekkenberg, onderzoeker bij Maritieme Techniek, weten.

Voordelen

Volgens de wetenschappers van de TU Delft zou het goed zijn voor de scheepvaartsector wanneer ze gaan inzetten op autonoom varen of zelfs al onbemand varen. “Onbemand varen kan aanzienlijk goedkoper”, aldus universitair hoofddocent Rudy Negenborn. “Daardoor zal vracht vaker over het water dan over land vervoerd gaan worden. De kosten worden verder nog op een andere manier verlaagd: doordat schepen, containerterminals, bruggen, sluizen en andere partijen in de haven automatisch informatie met elkaar uitwisselen, kunnen ze optimaal met elkaar afstemmen hoe snel ze waar naartoe op welke manier varen om hun cargo op te halen en af te leveren.”

Verder is het een antwoord op het personeelstekort dat nu dreigt in de scheepvaart. Dit tekort ontstaat mede doordat de hoeveelheid vracht die per water vervoerd wordt enorm aan het stijgen is op wereldwijd niveau. Om dit het hoofd te kunnen bieden is meer personeel nodig, tenzij autonoom varen gerealiseerd kan worden. Het laatste voordeel is de veiligheid. “Op dit moment wordt 75 tot 95 procent van alle ongevallen op zee mede veroorzaakt door de mens’, aldus Hekkenberg.

Obstakels

Hiervoor moeten wel enkele obstakels overwonnen worden. Technisch moet van het autonoom varen nog realiteit gemaakt worden. “Het is geen kwestie van alles-of-niets is”, zegt Hekkenberg. “We kunnen namelijk stapsgewijs, net als bij auto’s, delen van het proces automatiseren. Een belangrijke tussenstap naar werkelijk autonoom varen is bijvoorbeeld onbemand varen.”

Juridisch is dit ook nog niet mogelijk, maar Hekkenberg verwacht dat hiervoor rond 2030 wel een juridisch kader voor zal bestaan. “Het onderwerp heeft nu echt de wind mee. Een belangrijke speler in de scheepvaart als Rolls-Royce, heeft bijvoorbeeld rotsvast vertrouwen uitgesproken in de toekomst van autonoom varen. We verwachten binnenkort de eerste pilot-projecten.”

Herontwerp

Dit vereist wel een nieuw ontwerp van de schepen. De bestaande schepen zijn namelijk bedacht om te functioneren met behulp van bemanning en personeel aan boord. Deze mensen kunnen door complexe machines door lopen, voelen, luisteren wat er gebeurt, een filter vervangen of andere kleine dingen bijstellen.

Hekkenberg: “Als er geen mensen meer meevaren, dan zullen de huidige schepen al vrij snel stilvallen. We hebben over schepen niet meer zo fundamenteel hoeven nadenken sinds we overgingen van houten zeilschepen naar stalen stoomschepen. Door autonoom varen valt ons hele ontwerpkader weg. We zijn feitelijk bezig met een grote systeemverandering.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.