‘Vraag naar zelfrijdend voertuig in OV hoger dan in autosector’
De vraag naar zelfrijdende voertuigen zal in het openbaar vervoer veel hoger zijn dan in andere branches, met name de autosector. “We verwachten dat het in de autobranche nog wel tien jaar duurt voordat autonome voertuigen echt zijn ingeburgerd, maar de honger naar dit soort voertuigen is in het openbaar vervoer veel sterker.” Dit zei Rahul Kumar, hoofd van de afdeling Digital Factory bij Transdev onlangs tijdens de mobiliteitsbeurs Transports Publics in Parijs.
Hij ziet veel kansen voor zelfrijdende voertuigen in het openbaar vervoer en is de mening toegedaan dat er weliswaar vooral autonome voertuigen worden gebouwd voor de passagierssector, maar dat deze nieuwe vorm van mobiliteit veel eerder gemeengoed wordt in het OV.
Hoge nood
“De nood voor deze voertuigen is in het OV veel hoger”, zo legt Kumar uit. “Er bestaat een grote vraag naar on-demand vervoer, maar dit is duur. Bij zelfrijdend vervoer is geen chauffeur meer nodig, waardoor het goedkoper is en dus goed in te zetten.” Volgens Kumar zijn deze zelfrijdende voertuigen heel goed geschikt om in te zetten in gebieden waar niet langer traditioneel OV kan worden aangeboden en op grote bedrijventerreinen, zoals Schiphol.
Daarbij heeft het openbaar vervoer nóg een groot voordeel, waardoor zelfrijdende voertuigen hier waarschijnlijk veel gemakkelijker kunnen worden ingezet. Bussen rijden namelijk meestal via een vaste route en zelfrijdende voertuigen doen het op vaste routes beter, zo denkt Kumar. “Dit klinkt gek, maar op een vaste route kunnen zelfrijdende bussen leren van het leren.” Kumar bedoelt hiermee dat de bussen leren van de problemen die ze ervaren tijdens het rijden en dus de volgende keer dat ze op hetzelfde punt komen nog beter kunnen inspelen op mogelijke verkeersproblemen.
Zelfrijdend vervoer
De Franse vervoerder Transdev, moederbedrijf van Connexxion, ziet veel in de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen en exploiteert al in enkele Europese steden deze AV-shuttles (zie foto). De vervoerder denkt dat zelfrijdende voertuigen een oplossing kunnen bieden voor de huidige problemen in het OV. Op de Parijse beurs reed een zelfrijdend voertuig met zes zitplaatsen af en aan over de lege parkeerplaats van de beurs.
De vervoerder zoekt in het Mobility Laboratory naar nieuwe trends op het gebied van mobiliteit. Daartoe behoren ook autonoom rijdende voertuigen. Kumar: “Transdev wil weten hoe dit in het openbaar vervoer gebruikt kan worden.” Overigens erkent Kumar dat ook in het OV nog wel wat hindernissen te nemen zijn. Veiligheid is er één van, maar ook blijkt de drempel voor mensen om in een zelfrijdend voertuig te stappen nog relatief hoog.
Inge Jacobs