Coalitie wil weg juridisch vrijmaken voor zelfrijdende auto’s

Een samenwerkingsverband van Ford, Volvo, Google, Uber en Lyft wil zich inzetten voor versoepeling van wetgeving omtrent zelfrijdende auto’s. Momenteel zijn er nog diverse wettelijke hobbels te nemen voordat autonome voertuigen zonder beperking op de openbare weg mogen rijden. De coalitie van de twee autobouwers, de internetgigant en van beide taxi-apps wil de komende tijd met toezichthouders, wetgevers en het publiek in gesprek om deze hordes weg te nemen. Het richt zich hierbij vooral op de Verenigde Staten.

De vijf bedrijven zijn alle bezig met het ontwikkelen van automatisch rijdende voertuigen en hebben hoge verwachtingen voor deze nieuwe vorm van mobiliteit. Zij zouden dan ook graag zien dat de weg wordt vrijgemaakt hiervoor. Voorman van het initiatief is David Strickland, voormalig topbestuurder bij de Amerikaanse overheidsorganisatie voor verkeersveiligheid NHTSA.

Op dit moment zijn auto’s zonder bestuurder niet toegestaan op de openbare weg in de Verenigde Staten. Wel maakte bovengenoemde overheidsorganisatie eerder dit jaar bekend dat het het zelfrijdende systeem van een Google-auto ook als chauffeur beschouwt. Daarmee werd een belangrijke hobbel genomen.

Pilot in Londen

Eén van de bedrijven achter het samenwerkingsverband, namelijk Volvo, maakte vrijwel tegelijkertijd bekend dat het in Londen een proef start met geautomatiseerd rijden. Begin volgend jaar komt een beperkt aantal zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. Een jaar later moet dit aantal worden uitgebreid naar honderd auto’s. Het project heeft de naam Drive Me London gekregen.

Opvallend is dat bij de pilot niet alleen professionele testrijders worden ingezet, maar dat ook ‘normale’ gezinnen achter het stuur kruipen. De proef vindt plaats in samenwerking met onderzoeksbureau voor verzekeraars Thatcham Research. Het bureau zorgt voor technische gegevens en voor de benodigde professionele testrijders.

Volvo is van mening dat voertuigen met uitgebreide kunstmatige intelligentie vier belangrijke voordelen bieden voor gebruikers. Het vergroot de veiligheid van inzittenden en andere weggebruikers, de rijtijd kan worden besteed aan andere zaken, het vermindert files en zorgt voor minder milieuvervuiling.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.