Google zelfrijdende auto, Kirkland, Lexus, SUV

Overheid VS ziet systeem zelfrijdende auto als ‘bestuurder’

De Amerikaanse overheid heeft besloten het besturingssysteem van een autonoom rijdend voertuig te beschouwen als bestuurder van de auto. De Amerikaanse wet bepaalt dat een voertuig altijd een bestuurder moet hebben. Een overheidsorganisatie heeft nu bepaald dat het geheel van technische toepassingen ook als bestuurder kan worden gezien. Daarmee is een belangrijke wettelijke hobbel genomen voor het toestaan van zelfrijdende auto’s op de openbare weg.

Het besluit blijkt uit een document dat online is gezet door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De overheidsorganisatie moet elk voertuig goedkeuren, voordat het de openbare weg op mag. En één van de vereisten voor goedkeuring is de aanwezigheid van een bestuurder in de auto. Dat hoeft dus niet altijd een persoon te zijn, oordeelde de NHTSA.

Oordeel

Het oordeel is een reactie op een verzoek van internetgigant Google. Dat bedrijf werkt hard aan de ontwikkeling van robotauto’s en wilde goedkeuring voor één van haar testmodellen. In het antwoorddocument staat, vrij vertaald, het volgende:

“NHTSA interpreteert de term ‘bestuurder’ in de context van Google’s voertuig als een referentie naar het zelfrijdende systeem, en niet als een referentie naar één van de inzittenden van de auto. We zijn het met Google eens dat zelfrijdende voertuigen geen bestuurder hebben, in de klassieke zin van het woord.”

“Zelfs als het voor een menselijke inzittende in de Google-auto mogelijk was om de locatie van het stuursysteem te bepalen en er achter plaats te nemen, kan deze persoon nog steeds het voertuig niet besturen. Als een mens niet in staat is om het voertuig daadwerkelijk te besturen, is het logischer om de bestuurder te omschrijven als ‘wat dan ook’, in plaats van ‘wie dan ook’.”

Veiliger

Google denkt dat auto’s veiliger zijn als mensen geen controle meer hebben over de besturing. Als de menselijke factor weg is en de auto’s worden uitsluitend bestuurd door computergestuurde systemen op basis van data van sensoren, kaarten en camera’s, zou dat de veiligheid ten goede komen. Dit in tegenstelling tot veel traditionele autofabrikanten. Die zien meer heil in een geleidelijkere overgang, waarbij mensen nog jaren achter het stuur zitten, al dan niet uitsluitend om in te grijpen als het automatische systeem faalt.

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.