Zelfrijdende auto van Ford

‘Gesprekken tussen Ford en Volkswagen vastgelopen’

The Ford-developed light bar, located just above the windshield, uses three different light signals to indicate it is yielding, in active driving mode, or preparing to accelerate from a stop.

De gesprekken over een samenwerking tussen de Volkswagen Groep en Ford, onder meer over de ontwikkeling van autonome voertuigen, lopen bepaald niet soepel. Volgens eerdere berichten moesten de plannen voor het partnerschap voor het eind van het jaar in kannen en kruiken zijn, maar dat blijkt niet haalbaar. Vakblad Automobiel Management meldt dat een speciale bijeenkomst van de Raad van Toezicht van Volkswagen AG deze week is afgezegd.

Beide bedrijven hebben wel een akkoord over de gezamenlijke productie van bestelauto’s, maar de gesprekken over een verder partnerschap zijn vastgelopen. De deelname van Volkswagen in Argo, de dochter van Ford die zich bezighoudt met autonoom vervoer, zou voor problemen zorgen.

Ford heeft al zijn activiteiten op het gebied van zelfrijdende voertuigen ondergebracht in een nieuwe onderneming. Met Ford Autonomous Vehicles LCC moeten deze werkzaamheden in een hogere versnelling komen en wil Ford de mogelijkheden van deze markt beter gaan benutten.

Succesvolle samenwerking

Volkswagen en Ford lieten eerder dit jaar weten volop kansen te zien voor een succesvolle samenwerking, onder meer bij het ontwikkelen van elektrische auto’s en technieken voor zelfrijdende auto’s. De samenwerking zou een van de grootste in de sector kunnen worden. “We hebben een geschiedenis met VW en kunnen goed met hen opschieten. En als je naar de sterke en zwakke punten van ieder van ons kijkt, komen we echt heel goed overeen”, aldus topman Bob Shanks van Ford eerder tegenover persbureau Bloomberg.

Er wordt veel verwacht van zelfrijdende voertuigen, en ook daarvoor moet veel worden geïnvesteerd. Volkswagen kampt echter nog met de naweeën van het dieselschandaal. Ford is bezig met een wereldwijde ‘herstructurering’ en moet winstdoelstellingen voor 2020 bijstellen.

Lees ook: Ford start apart bedrijf voor autonome voertuigen

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.